Učitelj

PI

164 Учитељ

радње, педагози васпитне наставе, нашли су у суштини исто стање као и код педагога пасивног посматрања. Нађоше свуда стару школу учења (бубања), или, како би се можда могла боље назвати, стару књишку школу“). Но ви ћете можда приметити: „Па то је баш задатак школин, да децу упозна са извесним наставним градивом, да детету помогне, да умножи своје знање, да га уреди, да га допуни, и да га самостално употребљује; школа мора бити училиште, или није уопште школа“. Истина је, да она мора бити училиште, али такво, које. излази у сусрет целокупном душевном животи дечјем, училиште, које је прилагођено не само за дечју пријемчивост, већ и за њихову продуктивност, не само за њихову пасивну природу, већ и за актизну, училиште, које ће водити рачун не само о дечјем интелекту, већ нарочито и 0 његовим социјалним натонима. Школа мора бити училиште, где се учи не само. речима и из књига него много више практичним искуством,

А, кад проучимо наше данашње школе са овог гледишта, видећемо, да оне чине, да продуктивне снаге наше деце пре; закржљавају, него ли да се развијају, да оне покушавају на. разне начине да дечје снаге, нарочито интелектуалне, уобличе у једно време, када оне нимало нису способне ва развијање и уобличавање, да наше школе везују учење за ствари, за које се интересовање мора изазивати тек вештачки, тек рафинираним методама, док онај круг искуства, који дете доноси у школу, само кад кад, искоришћује за наставне сврхе, а социјалној природи дечјој скоро се и не даје никаква храна, не бар по. плану и редовном наставом.

Са овим сазнањем осећају многи од нас, да данашњој школи треба јак препород њеног унутрашњег устројства. Свест о потреби препорода књишке школе у нову, имамо не само. ми у, како се каже, старој Европи, где се школа морала раз:: вијати под притиском столетних предања, већ то осећају и најбољи васпитачи Новог света, Америке. Професор John Ретеу. прослављени професор философије, на Колумбија- Универзитету,

=

*) Песталоције сам био је врло, врло неповерљив према цело“ купном књишкох знању. А од његовог једног помоћника, који је доцније био позват и отишао у СС Амеруку, те основао у Филаделфији школу. по Песталоцијевим начелима, која данас ради, Јозефа Нефа, потаче ова. лепа изрека: „Књиге треба да су нам последњи извор, из кој:га треба. да црпимо наше знање“. (Кершеншт.)