Učitelj

258 Учитељ

онална школа може спремити младе народне генерације да у послове од којих се живи, уносе више знања и умења, па да се може очекивати увећање садање недовољне народне производње, јачање државних финансија, а напоредо с тим развијање и јачање националне и грађанске свести, или другим речима јачање и духовне и материјалне културе нашега народа, у чему се и састоје прави задаци народне школе. Само од ргционалне школе могу се очекивати виднији резултати у којима ће се много видније истецати и огледати и значај школе и вредност учитеља као школских раденика, но што је то могло бити до сада. Стога је дужност нашега учитељства да оно као најбољи познавалац и народне школе и народнога живота, јер живи и ради у непрекидном и непосредном додиру с народом, да указује на све мане и недостатке у садањем нерационалноме уређењу наше народне школе, и истиче захтев за рационалну школу, са тврдим уверењем да на тај начин служи не само својим сталешким интересима, већ и државним и националним интересима, чему све и треба да служи, па и наша народна школа и наше учитељство.,

Г. Кершенштајнер.

Школа Рада — Школа Будућности,

(Свечан говор о Песталоцијевој прослави, 7.-1. 1908. у Цириху).

— Свршетак. —

Сва ова размишљања и разлози нису ме напуштали већ читавх четрдесет година, него су ме гонили, да тражим срества и Начине, како ћу раскрчити пут школи рада, која нам се приближава. То се могло чинити тек само корак по корак, и биће још увек ново и мучно предузеће, све док не буде само учитељско образовање прожето потпуно новим духом школе рада. Најпре ми је пошло за руком 1896. г, да добијем наставу у школској кујни у свим УШ разредима девојачких школа, са по четири обавезна часа недељно, а с њом онда да доведем у везу наставу из Хемије, Физикеи Физиологије, као и из рачунања. Неколико година после тога удешене су школске баште у свима школама, где су била већа школска дворишта, од којих