Učitelj

Јединствена обучна основа за основне школе 269:

Као такве највише точке наше националне хисторије, у којима су дјеловали на свим странама нашега народа заједнички мотиви на основи једне заједничке идеје, можемо узети: живот нашега народа, у славенској заједници, наша стара народна вјера и стари народни обичаји, досељење Јужних Славена на териториј римске државе, примање нове вјере, разилажење наше народне цјелине према источним и западним утјецајима, које се извршиле према досегу моћи Бизанта и Рама или према моћи бизантијске и римске црквене организације, које су преузеле власт некадашњега римског империја, затим борбе с Францима, борба с Бугарима у доба Симеона Вгликога, доба бојева с Турцима, иту Ово треба да се проведе тамо, гдје ћемо хисторију у основној школи обрађивати искључиво монографски, и то би обрађивање наликовало у многочему на

_Бидерманово распоређење хисторијске грађе према т. зв.

ретроспективној распоредби, гдје би увијек као највиши хисторијски врхови били они догађаји, у којима се очитовало заједничко дјеловање читавога народа, а затим би било приказано. разилаженје националне цјелине под притиском јачих спољашњих догађаја. Но ми можемо оваква распоређање хисторијске грађе и попунити биографском хисторијом, која је наро: чиго за ученике нижих годишта основне народне школе веома прикладна, јер хисторијска лица јаче утјечу на ученике у то доба неголи монографско развијање догађаја и установљивање прагматичности, што је опет прикладније за зрелије ученике; који су интелектуално развијенији, па их већ и њихова унутрашњост нука на истраживање узрока и послједица хисторијским. догађајима. |

Биографска форма на многим би мјестима пропагирала. идеју народнога јединства. Понајприје по тој форми младеж би се упознавала с најјачим хисторијским личностима без обзира на то, у ком су дијелу народа такве личности радиле, Једини. критериј према којему би ваљало безувјетно одабрати те личности за хисторијску обуку јест рад за подизање народа,

који није служио туђинству него нама. У свакоме дијелу народа

имадемо таквих личности, које би својим свијетлим примјером везале читав наш народ у једну цјелину поставши народним. јунацима не само онога дијела народа, којему се изравно служили својим радом, већ и оним његовим дијеловима, којима

,