Učitelj

282 Учитељ

добија од других“ — то је, дакле, по Болдвину пројективна самосвест, које у свему акцептира и г, 3]. Ово бива онда кад се ми бринемо шта мисле друга лица о нама и нашим поступцима. Ну дете полагано долази до сазнања „да оно што је код њега унутра, у његовој души, не могу да схвате други људи“, и то је субјективна самосвест, Ове две свести стоје једна поред друге, мешају се међу собом, по Болдвину, чије мисли у свему акцептира г. 3]. И наша и дечја самосвест је двострука: „прво се формира пројективна самосвест, а тек после тога се формира права самосвест, наиме субјективна самосвест.“ Из ове две свести ниче и трећи ступањ самосвести, јер „ово удвајање самосвести, које већ постоји код детета, нехотице се преноси и на друге људе“. Кад дете открије код себе унутрашњи свеш, кад оно отпочне егзистирати и за себе, дете нехотице преноси то удвајање и на туђе личности. Тај процес пренашања погледа U Ha туђ свеш Болдвин је назвао „ејективација“, на основу које сазнајемо да и други људи имају душу. Ну затим даље признаје и г. 3ј. да је немогућно „чекати да нас само искуство и сам живот науче, да нам они даду потребне доживљаје. Зар чекати да прође сав живот, па да разумемо друге људе (39. стр.)2“ Интелект“ има неку улогу, али је он слаб и неразвијен, те не може помоћи много детету у социјалном оријентисању. По Болдвину и г. 8ј. остаје још једино „ејективација“, а најглавнију помоћ. чине деци игре, које су управо по њима „средство за ејективацију“. По Болдвину и r. dj. „игре су оне које нам помажу осећати шта од прилике доживљују други људи“ (стр. 33.) На ово као на неосновану тврдњу имам да приметим да сажаљење код сасвим мале деце (од 1 и 2 год старости) требало. би по овој Болдвиновој теорији, за коју се тако много заузима г. 3], да једино пушем цтре дође до схватања да родитељи или неко други пате, те да би она могла саосећати, имати. сажаљење. А то баш није истина: дете од 1— 2 год. старости: манифестира сажаљење према мајци или брату (сестри. ,) кад не може бити говора о стварању „ејсктивне самосвести“, да. се послужим и терминологијом Болдвина и Зјењковског. Неодржљивост теорије Болдвина овде се јасно види. Игре — признајем — врло јако потенцирају и убрзавају развитак социјалног разумевања код детета, али ово опет никако не значи;