Učitelj

394 Учитељ

мери налазе се код: хистеричних, неосетљивих, апатичних, пијавих и т. д И најзад:

3) Конгенитална (урођена) слабост пажње. Код индивидуа ове врсте не може се формирати ни спонтана ни вољна пажња. Ту спадају: Малоумни, идиоти, луди и др.

Пошто смо изложили привремене и сталне слабости пажње, сада ћемо изнети и низ средстава, помоћу којих васпитач може успешно развијати и образовати трајну пажњу код деце.

__Ова средства имају задатак, да наставу учине интересантнијом и примамљивијом. Она су двојака: једна се односе на суштину наставног градива а друга се тичу наставне методе.

1 Средсшва која се тичу наставнога градива јесу ова:

1) Сав изабрани материјал, који обухвата једна методска јединица, као и све остале допуне и објашњења, наставник мора прилагодити одговарајућем ступњу дечје интелигенције, јер она уче са интересовањем само оно, што им је јасно и разумљиво. С правом је речено: „Знати добро предавати, то је: умети изабрати“.

2) Настава мора имати разноврсности у употреби очигледних средстава, у тону наставникова говора, у постављању разних питања као и у осталим вежбањима. Монотоно причање и иста вежбања убијају интерес и стварају досаду. Разноврсна настава подстиче ученике на размишљање и правилније расуђивање.

3) Трајање школских предавања (часова) треба да буде релативно кратко. Вогтас!) вели, да час за мање ученике треба да траје највише 20 минута а за веће 30—40 минута. Дечја пажња је кратковремена и брзо се исцрни због непомичности тела.

Ради освежавања дечје пажње, школски рад треба прекидати повременим устајањем и седањем ученика за време часа, и прогресивним одморима између часова. То одмара дечји дух и обнавља им утрошену енергију. Због тога не треба наставници да задржавају ученике у учионици по цео сат или сат и пд, као што се то дешава. Пажња варира; она је већа

i) E. Bojrac: „Psyhologie appliquće“ p. 172.