Učitelj

Књижевни преглед 695:

њеног) над народном школом јер то „извесно право цркве према школи“, доцније сигурно би се претворило у нежељено њено шуторсшво. А наши клерикалци то једва чекају.

Разуме се, мора се признати, да наша народна црква заиста има великих историјских заслуга за подизање школа и просвете, као и за неговање националне свести у најтежим тренуцима нашег народног живота. Али, уверени смо, да би се сада признавањем неког црквеног права над народном школом, само омогућило стварање њеног туторства над школом и учитељем. А то би имало тешких последица по школу и народ. Нека је част и слава и цркви и нашим просветним великанима: Св. Сави, Штросмајеру и Трубару, који имају подједнаких заслуга за ширење просвете и братског јединства у нашој држави. Али, најбоље је да и црква и школа, свака засебно, независно, и свака у своме правцу, раде на општем добру и напретку нашег троименог народа. Живимо у демократско доба које захтева: Слободу савести, једнакост, верску толеранцију и еманципацију школе од црквеног утицаја, а то категорички налажу и национални интереси наше младе државе. Јер признање т. зв. црквеног права над школом, створило би можда и православни клерикализам, који би био штетан толико исто као и католички клерикализам.

Школа треба да остане као независна установа од цркве, јер она има свој нарочити задатак.

Познато је да у нашој држави имамо много разних вероисповести, и зато кад би усвојили поменути принцио, ми би повредили верску толеранцију и тиме, поред других невоља изазвали још и верске сукобе. Стога је много боље оставити народну школу на миру.

Леп је и стручно документован је онај одељак, који говори о значају школског недгора. Као што и у осталим државним гранама постоји извесна контрола, неки надзор, који води рачуна о правилном раду, тако исто установљен је надзор и у просветној струци. И то је природно! Само настаје питање: какав треба да буде тај надзор Пре свега, г. Протић је против сваког повременог и чисто административног надзора, јер они немају вредности. Он захтева стални-стручни и инструктивни школски надзор, другим речима надзорнике који ће учитељима давати подстицаја и потребних савремених педагошко-дидак-