Učitelj

22 Учитељ

номије, мирна и чиста савест — све је то обухваћено у проблему самосвести и може се срећно решити напорним и свесним: самоваспитачким радом.

Такво израђивање самога себе треба да подигне човека: — учитеља на степен поноситог сазнања, да његово ја није проузроковало никакво зло. Овај рад завршава се мужанским: поносом, који је последица спокојства и сазнања да је часно. испуњена дужност, коју налаже живот, да би се над свим и над непријатним — надносио „поносити мир неузбуркане: мисли“. Ова девиза из Гогоља је погодна за случајеве, кад. споља узнемирује и раздире душу нечасност и мизерност нечијег рада, подлост, неваљалство, бескарактерност, злоба, мржња и освета.

„Поносити мир неузбуркане мисли“ јесте застава „највишег разума“, која треба да ргпрезентује „ону праву учи– шељску, васпитача достојну, самосвесш“ која је условљена владањем над собом, или још пре, условом тога владања над. собом, то јест, самопознавањем.

Али је и то самопознавање условљено: „готовошћу, снагом и вољом, да се у неумољиво строгом огладалу аутокритике увиди и призна свој најгори непријатељ, то јест, властите мане, слабости и недостатци“. (А. Јану).

Размишљати о самосвести и радити на њеном развитку и расветљавању у сопственој личности, јесте увек нов и неопходан задатак.

Овај задатак не сме се одлагати за сутра.

„Чески Учитељ“ С ческог, од 20. априла 1923. год.

Бисенија Лукићка, учитељица

Јосип Шкавић — Загреб. Виша педагошка школа.

И у нас, као и у другим земљама као што је познато постоје два мишљења о вишем образовању учитеља. Једни су увјерени, да учитељи могу тећи ваљано више образовање само.