Učitelj

414 · Учитељ

Али морамо одмах нагласити да је циљ ових излагања био једино да се добије јасна слика о томе новоме типу школе. Погрешно би било веровати да се на њега желело указати као на углед који треба дословце копирати. Ово би било немогуће већ и с тога што су нове школе производ духовног и социјалног живота, а он свуда није исти. Школска реформа, ма колико да је упућена за угледима, мора се прилагођавати постојећим односима. Поред тога не изостају у новом васпитању и извесне једностаности, о којима је на овоме месту немогуће говорити.

Остављајући то на страну, морамо се сложити да огледне школе садрже драгоцених новина, које би у сваку школу могле унети нови живот, што траже потребе реалног живота и тражи сама природа детета.

Др. Љубица Јовичић.

ШКОЛСКЕ ПРИЛИКЕ У СВЕТУ Школе за домаћице у Француској

До пре неколико година, због недостатак материјалчних средстава и због недовољног схватања важности ових школа, било је застало са отварањем домаћичких школау Француској. Данас оне заузимају видно место у области народног просвећивања.

Раније су домаћичке школе зависиле просто од самих учитељица основних школа. Оне су их отварале без икакве награде, обично четвртком WM позивале ученице у своју скромну кухињу, да их науче како се кува. Која је учитељица била спремна и интелигентна и' њен је метод у том правцу био добар. Али је било и великих тешкоћа нарочито због оскудице у локалима и материјалним средствима. У извесним центрима, као и у Паризу, саме су ученице прикупљале прилоге само да би се овакве школе одржале.

У последње време техничка настава у Француској почела је да напредује и по примеру Немачке и Енглеске почеле «су да се отварају нарочите школе за домаћу економију. У самом Паризу налазе се четири овакве школе, које су субо"том отворене и за младе чиновнице, девојчице и младе