Učitelj

20 Учитељ

налажу од стране виших власти. Они третирају проблеме, у улози техничара, и желе да имају свој део одговорности у изради програма и наставних метода и у питању националног васпитања.

Моји југословенски другови чине ми овим велику част, тражећи од мене једно разрађено питање о проблему национализације наставе, како се оно данас поставља у Француској. Ма како био кратак овај извештај, они ће видети тачно колико воље учитељи Француске уносе у ово питање, које их бриге обузимају произлазећи из колективног интереса, исто тако и колико имају осећања према дечјој души коју негују.

У овом проблему, национализације наставе, каону свима другим земљама, разна национална гледишта сусрећу се, мешају и сукобљавају, тежећи једној општој форми, да се очувају традиционалне основе сваке од њих.

Интерес је пронаћи којом је трансформацијом и којим радом интерне колаборације дошао један народ до концепције о модерној школи. Рад на истраживању нарочито је плодан код народа западне културе, где су двадесет векова цивилизације створили једну густу мрежу традиција.

"Термини: лајичка школа, јединствена школа, национализација наставе који се појављују свакога часа, кад се у Француској студирају савремени школски проблеми, јесу нераздвојни; они престављају под разним облицима ревандиакцију једнакости и слободе код народа, код кога је настава. дуго времена била резервисана једној привилегованој класи. Настава је дуго година експлоатисана од стране једног црквеног реда у циљу доминације. Када се у хришћанској заједници из првих времена, васпоставио један нарочити црквени ред, овај привилеговани део друштва сматраше себе нарочито изабраним, те је он на себе примио божанску мисију, да управља светом. Са кастом клера јавља се и дух клерикализма.

У целој нашој историји налази се примена овог тео-“ кратског схватања у свима друштвеним установама. У свима гранама државне власти и свима доменима могла се констатовати субординација свих ауторитета једино ауторитету верском. Школе, основне школе, оне из доба каролинга, као и оне из средњег века нису умицала овој субординацији.