Učitelj

=>

Француска школа и национализација наставе 28

Сматра да би било неправично и опасно не дозволити грађанима Алзаса и Лорена њихову двоструку улогу људи и грађана француских, те им наметнути систем васпитања супротан модерном духу живота као и противног законима Републике. Зато тражи:

а) Укидање у целој земљи јавне конфесионалне школе, која је још заостатак аутократског режима, и која раздваја децу према религији и припрема их на узајамну нетолеранцију и мржњу.

6) Непосредно увођење у Алзасу и Лорену француске лајичке школе, школе слободе и толеранције. Да настава, морално и грађанско васпитање остану у рукама самих учитеља. Религија се даје, поверава свештеницима, али ван школе и ван радних часова у школи.

Ова одбрана лајичке школе је акција вођена од стране учитељске организације, а нарочито од стране Националног синдиката, који је груписао око себе 80.000 учитеља према 117.000 колико их свега има у земљи. Учитељство је морало тражити да се дух наставе сагласи са потребама модерног живота као и то, да се реализују пројекти закона о Васпитању из 1798 примењујући га новим потребама живота.

Законима из 1881—1887 допуштено је, да се васпостави

"народна школа, основна школа, али су задржате привилегије

за имућне класе којим се не допушта свој деци приступ у средњу и вишу школу. Ова настава монополисана је школарином и врло је мали број благодејанаца могао имати ту срећу, да се школује са децом виших кругова. Чак и у самој основној школи буржоазија је негодовала, да се њихова деца нађу на истим клупама са децом из народа. У лицејима, а у почетним разредима одржавала се нарочита подвојеност.

Отуда потиче жеља и јасно формулисана воља, да се наша стара административна машина потпуно измени и преуреди заводећијединствену школу, што ће рећи само једну школу, отворену за сву децу, као и приступ на више школовање, не као привилегија за децу виших друштвених редова, него за сву децу пружајући им прилику да се свако развије до природних граница својих моћи:

И Национални синдикат дошао је тако на оно што се зове национализација наставе. |