Učitelj

98 У чир ељ

сти, како Хербарт каже, да дејствују само још моралне идеје. Нарочито је важна чедност, па можда је тон најважнија. врлина. Не треба веровати, да је довољно само „обавештавање“ о здравственим опасностима од нечедности. Оно је свакако потребно и то да се изведе са светом озбиљношћу и без занемаривања осећања стида од стране учитеља. Али мора доћи и морално утицање. Чедност треба представити као ствар самосавлађивања, као тријумф духа над слепом. природом, и као ствар самопоштовања, а стидети се ниских, анималних веза. Осим тога мора младић да се привеже за „узвишени живот“ да за друго нема никако времена, да су његове страсти управљене увек на духовно и душевно, а никако на телесно. И у ствари код младића налазимо увек здрав душевни живот. Њихове прве наклоности упућене жени јесу увек недостижне, „платонске“. Добра .предохрана за чврстину, која треба код младића да уздржи полни вагон, јесте уздржавање од духовних напитака, које ће му бити у толико корисније уколико је дуже. Овде као и тамо учитељ ће га посаветовати, да буде увек будан да не следује лакомисленом позиву завођења и уопште шаблонизираног неморала. Младим девојкама, чији је душевни живот сензибилнији и мање објективан него код дечака истога. доба, могу се поучавања о чедности давати у четири ока од. мајке или њене заступнице.

Што се тиче поделе интелектуалног образовања према добу живота, најосновнији је захтев, да се за прве три године има постићи образовање чула, као што је већ наведено. За даље ступњеве старости, међутим, немогућно је ма. какво оштро специјализирање. Само би се могло толико рећи, да је доба правог детињства доба фантазије, за које

_. би време било неодмерено ма какво разумно схватање света.

Бајке и басне имаће у овоме добу своја места. Тежи прелаз-

·ни период међутим, потребује озбиљније чињенице. Тек после прелаза шипарства настаје опет фантазија, али не она дечја, сањива — пуна снова, него она младићска пуна идеала. Све врсте песама треба учинити младићу приступачним, па и лирске, пошто опасност исмевања осећања не постоји више.