Učitelj

40 У пен те љ

скептичку природу и психичку шупљоглавост (ово последње као потпуно пасивно, према свему).

И кад би сва ова Штримпелова разликовања била тачна, опет за наставу немају никакав значај. Јер су то већим делом разлике интелекта, на чије индивидулне особине јавна настава не може имати обзира.

Сћ. КЊегу, који је засновао најновију студију о карактеру, заступа друго становиште. Он каже: „Интелект се „мора искључити из карактера“. Он налази да четири темпе-

_ремента, које разликује Саетиг, одговарају стварности. Према супротности осећајних и покретних нерава, он их дели на два сензитивна и два активна темпераметна. Интензитет и брзина реације стоје код сва четири у различитом односу. Брза и мало интезивна реакција даје први сензитивни тип, сангвинички темпераменат. Лагана или интезивна реакција даје други сензитивни тип, нервозни названи обично меланхолички темпераменат. Брза и интезивна реакција даје први активни тип, колеричара, лагана и мало интекзивна реакција други активни тип, флегматичара.

Типовима темперамента одговарају и типови карактера.

Сангвинички темпераменат даје „афективни“ карактер. Пошто он брзо, али мало интензивно реагира, има само претходна осећања, никакве трајне душевне покрете, па и никакве властите мисли; он је само рефлекс своје околине. Васпитање има према томе задатак, да код њега пробуди душевне покрете и страсти. Као и Хелвецијус и Кђегу сматра њих не за противнике него за помагаће у васпитању. Што се тиче воље, потребна је отпорна сила, која треба да потисне нецелисходне поступке; њу треба јачати.

Пошто меланхоличар полако, али интензивно реагира, то је његов карактер „емоциналан“, Ж. Ж. Русо, например, припада овоме типу. Он има сва осећања у претераности; алтруистичка су претежна над егоистичким. Он има више опажања него апстрактних идеја, он се налази више код жена, него код људи, код уметника више, него код научника. И код њега је недовољна отпорна снага воље. Васпитач код њега има да пробуди страст, која би во„дила истрајности у раду, да му улије и о атан део егоизма .