Učitelj

Слика са часа из наставе рачуна 121

(самим) бројем без помоћних средстава. Тада оно осећа ово врло јасно ; и радост, да је одмах ту са прстом, наводи га, да се одрекне крајњих средстава. Или није још отишло тако далеко; и тада се опет користи помоћним средствима. Тако дакле ја нећу никада утицати на децу, да се оставе својих разних помагача. То ће они урадити сами у правом тренутку. Једна девојчица из 2. разреда још и данас се помаже својим прстима, а да ја немам ни најмање шта да наведем против тога.

Да'се задатак каже без питања, није такође без основа, Јер је већином у битности задатка одређено, шта управо треба да се израчуна или изброји. Подаци код задатака су довољни упути. Питање је зато готово увек излишно. Ако се пак постављају непотребна питања, онда се детету даје сувишан подстицај за размишљање и едузима му се потреба, да само размишља, шта има управо за рачунање. Уз то многи задаци пружају разне бројне радње, па би се питањем многе радње од ових искључивале и остајала би само једна. То није потребно. Само један пример: неки искусни учитељ дао је ту скоро својим ученицима (4. и 5. раз.) домаћи задатак из рачунице, али је дао упуство, да пребришу питање у књизи и да руачунају са бројним подацима, а према приликама у животу. Једна увежбана девојчица израдила је 21 задатак од тога једног. ;

Халцемо сад даље. Без мога подстицања деца су дошла до тога, да 11 деце могу саставити железнички воз од 9 кола. А колико 21 дете» У школу долазе 5 деце заједно, и т. д. Али ускоро нешто мало је дала и игра. Кад је воз са јаком лупом и „ш-ш-ш“ кроз школу захујао, одкидоше се ускоро кола. Железничка несрећа! Оставили смо двоја кола. А затим смо додали 2 нова кола. Воз се уредио. Тако се са = 2 и — појавише небројени задаци. А концем недеље дошла су и трећа, потпуно без моје сарадње, јер воз има још и кола за пртљаг.

Доста са малишанима! И други разред би требао да дође до свога права, не само као помагач код почетника. За њих је поступак прелаз преко 10 у додавању и одузимању. И ово би се могло урадити са колима. Ипак пружа се још погоднији ток мисли: путници. Пијачни је дан у варошици. Жив саобраћај. У одељењу седе већ 9 (8 — 7 — 6) путника; 2 (3 — 4