Učitelj

Геометрија у основној. школи 528

— Јесте ли ви написали» — Оставите свеске у клупу. —

Утврђивање. — Пазите! Зашто смо нацртали место за прозоре овде» (Наставник показује на плану). —

__ Зашто место за источни зид није једнако са местом за јужни зид» —

Пазите сад добро. Ја ћу на нашем плану нацртати овде један нови прозор (Цртам прозор на западном зиду). Ко зна, где би тај прозор био на нашој учионици» —

__ А сад ћу нацртати место за још једна врата. (Нацртати врата на источном зиду). Где би та врата била» —

—- Хајде да замислимо да смо овај прозор зазидали и да га нема. Али сада треба поправити план јер нема више три прозора. Ко зна то да поправи на плану» —

— А кад бисмо зазидали врата и нова отворили овде, како би то изгледало на плануг — Итд. —

За први час оволико је довољно. После извесног времена (2—8 недеље), поновићемо овај план као припрему, а даље бисмо цртали места ствари у учионици. Пре него почнемо то да цртамо, рећи ћемо деци, да сви предузимачи кад цртају планове, увек цртају тако да северну страну цртају горе. Затим ћемо окренути план да северна страна дође горе, а то исто учине и ученици с планом који су сад нацртали на новој страни свеске. Тек сада, у овом правилном положају, цртаћемо места за ствари у учионици. —

У току шк. године, све у извесним размацима, наставићемо да цртамо планове наше учионице заједно са суседним, школске зграде, зграде с двориштем и најзад школе и њене најближе околине. Оваквим постепеним радом у другом разреду ученици ће се темељно припремити за правилно разумевање и схватање земљописне карте у трећем разреду.

Геометрија у основној школи од Живојина Трифуновића

· Приликом једне анкете у основној школи са више оделења ученици старијих разреда имали су дати одговор: које наставне. предмете више воле. Од стотину и више ђака најмање је било оних који су одговорили да између осталих предмета воле и геометрију. Ствар доста непријатна. Али ако се мало дубље потраже разлози увидећемо да исти леже у томе, што сама ге-

ометрија — као и рачуница — првенствено утичу на изоштравање дечјег духа и развијање логичног и апстрактног мишљења и памћења, те као такви — у сразмери са осталим наставним

предметима — доста су непријемљиви за дечји ум. Но један од највећих разлога лежи у рђавој методи и у рђавој обради геометриског градива, јер се оно, махом, предаје учионички — го-