Učitelj

542 Благ. П. М. Радојевић

утисак, да писац реферата ипак нас оставља без одређеног и дефинитивног суда о овом изуму. Он је ту опрезан јер и он свакако дели мишљење, да је прерано дати суд о једном неопходном и важном школском артиклу, чију вредност треба да истакне колективни суд учитељске јавности. Из тога разлога пишемо и ове редове, а само у жељи, да се привуче што већа пажња на ову ствар, која је од неоспорне важности за школски живот и то тим више, што би у случају успеха појачала ауторитет и наше нације у страном свету, ако је сасвим оригинална.

Творац нове таблице, о којој је реч, био је љубазан, да свој изум најпре преда на оцену Збору београдских учитеља. Он је ово учинио пре но што је таблицу пустио у продају. Њега је природно интересовао суд овога форума. Као један од референата, коме је збор поверио, да експериментима испита вредност таблице, имао сам ту част, да збору поднесем реферат о резултатима. Примио сам се тога задатка и било је велико задовољство слушати живу дискусију, која је после вођена. У својој одлуци збор је заиста показао доста резервисаности али ипак се дошло до једног закључка, да ова нова таблица угрожава опстанак свих досадашњих таблица. То ми је дало повода, да још озбиљније испитам у колико је вредност ове таблице надмашила досадашње. Ово сам поново учинио тим пре, што за прво испитивање нисам имао довољно времена и што сам сада пред собом имао све замерке овој таблици, које сам на збору чуо. На тај начин негативна мишљења ваљаних школских радника послужила су ми и као коректура евентуално погрешних сопствених појмова у почетку стечених. Према томе у интересу општем нека је допуштено, да на овоме месту изнесем резултате тога поновног испитивања.

Имајући прошле школске године одељење са сва четири разреда била је згодна прилика, да испитам таблицу у свима њима. Испитивање је вршено код 59 ученика из свих разреда. Најпре је први разред писао одређени задатак на таблици обичном оловком. Исти задатак је после писан специјалном кредом. То је исто поновљено у другом разреду но са том разликом што је други разред писао још и специјалним мастилом намењеним овој таблици. Најпре се у оба ова разреда брисало гумама. После овога брисано је мокрим сунђером. Пропраћен је пажљиво рад на овим таблицама код сваког ученика појединачно и бележени су карактеристични опажаји. После писања свих врста са разноврсним прибором, таблице су биле окренуте и прешло се на цртање. Површина је била потпуно бела те је цртање за ученике ових разреда било теже. Уосталом и модерна настојања у настави цртања претпостављају слободу ученика водећем диктаторству наставника. Овде дуго вежбање има да учини своје.

По свршеном испитивању у нижим разредима таблице су с прибором одузете и предате ученицима трећег и четвртог разреда. Ред и поступак у испитивању био је исти и у овим разредима, али