Učitelj

26 Драгослав Н. Јанковић

већ шкрабају неке куке и шаре, као да пре тога никада нису учинила ни један потез пером.

Од свих граматичких правила и прописа, од којих кроз четири године пуца глава и деци и учитељу, у дечјој главици не нађе се ни толико знања да се бар честита реченица напише. Од свих тих правила не памти се чак ни то кад се пишу велика слова и где се ставља тачка. Често се и цело писмо напише без иједне тачкице или се тачка ставља готово иза сваке речи. Велика слова пишу се чак и тамо где им није место, а реченице се, међутим, као по неком правилу почињу малим словом. До дечје свести није допрло ни толико сазнања да на пр. разне врсте слова имају и различито значење и да није сасвим свеједно хоће ли се нека реч написати малим или великим почетним словом. А баш о реченици, о употреби великих слова и тачке, говори се још у првом разреду, па се то и доцније кроза све разреде понавља и утврђује.

Нису ово ни изузетци ни усамљени примери, нарочито не на селу. О томе бисмо се најбоље и очигледно уверили путем анкете.

Таква једна анкета би показала да заиста има нечега трулог, извешталог у области педагошке теорије и праксе, а нарочито у наставној пракси и дидактици матерњег језика.

Размишљајући о слабом резултату што га у погледу писмености постиже данашња основна школа, ми смо дошли до закључка да ово зло има више узрока, али да основни узрок свих узрока лежи у погрешним погледима и схватањима оних који изграђују педагошку теорију. Даље, да се због тога зло неће и не може отклонити делимичним и површним реформама или уклањањем само овога или онога узрока, већ да ће то зло постојати све дотле, докле се не отклони онај основни узрок — докле се не рашчисти с погрешним педагошким погледима и схватањима.

Ни педагошку теорију ни наставну праксу ми нисмо изграЂивали сами према својим сопственим назорима и приликама. Педагошке теорије, педагошке мисли лифероване су нам са стране, а и у погледу наставне праксе ми смо само копирали друге „напредне народе“. Разуме се да смо при томе, поред добрих ствари, примали и усвајали од странаца и све њихове погрешке, заблуде и предрасуде, као и много што шта што се ни с обзиром на наше прилике ни с обзиром на наше потребе, не може да примени код нас.