Učitelj

202 Живојин С. Ђорђевић

је идеал коме треба тежити, али који, сигурно је, још за дуго неће бити остварен. Рад по нормалном наставном плану предвиђа се у ствари само за оне случајеве у којима га је могуће споводити, а то је, где један разред чини засебно одељење и има засебног учитеља неупотребљеног за упоредан радиу још неком одељењу. Сви други случајеви, добро познати код нас, захтевају рад по специјалним наставним плановима прилагођеним тим случајевима. Отступања од нормалног наставног плана проузрокована месним приликама (тачније неприликама) нису неисцрпна већ се могу свести у неколико (6—9) типичних случајева. С обзиром на ову чињеницу треба усвојити издавање специјалних наставних планова заједно с нормалним, а не за њих прописивати неки нарочити пут.

Школовање по нормалним и специјалним наставним плановима, о којима ми овде говоримо, сматра се као редовно школовање (општа редовна настава 5 44 закона) за разлику од онога које се као нередовно и само у случају нужде врши, такође по специјалним наставним плановима своје врсте, у школским станицама, амбулантним школама, течајима за неписмене и сличним установама. Специјални наставни планови за основне школе задржавају, по правилу, све предмете из нормалног наставног плана. Њихова је специјалност само у умањеном наставном времену и комбинацијама те врсте. Наставни планови школских станица и амбулантних школа, напротив, скраћују се у првом реду у броју предмета.

Закон о народним школама признаје и једну нарочиту врсту специјалности у наставном плану и програму која се односи на одељења народносних мањина (8 45, став Ј и 3). У наставни план мањинског основног школовања, поред осталих предмета из нормалног плана, треба да уђу још и државни језик као страни (нематерњи). Планско питање, кад да почне настава овог предмета и с колико часова да буде заступљена у појединим годиштима, питање је које се не може (теоријски и практично) решити тако лако. Основа на коју је законодавац поставио ову ствар готово је без решења. У 5 45 закона каже се: — „Програм и план наставе исти је као и у осталим ОСНОВним школама у земљи.... — Настава у овим одељењима ИЗВОДИ се на матерњем језику ученичком. У овим одељењима предаје се државни језик као обавезан предмет“. — Из законског текста који смо горе навели излази: ту је нормални наставни план коме се додају још само часови државног језика. Сувише просто решење да би било могуће. Ако желимо да настави државног језика у одељењима народних мањина обезбедимо потребан успех онда је потребно да јој у основној школи, као минимум, дамо 16 недељних часова. Међутим нема неједног наставног плана који би на своју целину могао примити ново оптерећење од 16 часова. Да се ових 16 часова сместе у н. план