Učitelj

Мане и недостатци 131

стоји се у томе: да се за што краће време изврши прва, елементарна обука, да би се добило више времена за извођење вежбања у лакоме и течноме читању и правилноме и лепоме писању, па У довољној мери постигао главни или крајњи циљ ове наставе. Доследно томе по овоме новоме бечкоме буквару деца се обучавају да за један час упознају, разликују више штампаних писмена, а у обуци писања да за један час познају, разликују и пишу више рукописних писмена, па се стога познавање, разликовање и шчитавање свих штампаних писмена свршава по новоме бечкоме буквару за 13 часова.

То на први поглед изгледа невероватно, па и немогуће, али то тако само изгледа, а у ствари све је то и лако и просто, и све се то може лако и успешно изводити и у нас.

Ако су деца извежбана да лепо, лако и правилно пишу руКописно слово и, зашто се она не би могла научити за време једнога часа да пишу и рукописна писмена: Ћи пон МИ У исриу ако су деца научена да пишу рукописна писмена и и о, зашто се она за време од једнога часа не би могла обучити да пишу рукописна писмена ј, у и др

Очигледно је да се то може лако и успешно изводити и у нас, само треба упознати новије и напредније методе у извођењу ове наставе у другим напредним земљама, и моћи се отргнути од старих навика и предрасуда.

Правилно и успешно извођење наставе писања у нашим школама омета још један значајни и велики недостатак, а то је недостатак добро подешених ђачких писанака као средства за ову наставу. Израда и продаја ђачких писанака у нас је државни монопол, и стога их може израђивати и продавати само државна штампарија и нико више. Но то не причињава никакву сметњу у извођењу ове наставе, већ се сметња састоји у томе: што су писанке државне штампарије израђене пре више година и полешене према реду писмена у некоме староме буквару, па зато нису погодне и за извођење наставе према реду писмена у новијим букварима, чија је употреба одобрена. Да то у истини причињава сметњу у извођењу обучавања деце у писању добро је познато свакоме учитељу који се одлучио да почетну наставу читања и писања изводи по некоме од новијих буквара.

Да би се омогућило и олакшало добро и успешно обучавање деце у писању у нашим школама потребно је да се на неки начин отклони и ова сметња, а за то има пута и начина.

КЕ КО О ечако ЛР:

„Удар нађе искру у камену, Без њега би у кам очајала!“

Ове речи нашега прослављенога песника Његоша значе: да је за све што треба предузети и створити као добро и корисно потребан један покрет или иницијатива. Без таквих покрета или иницијативе не могу доћи никаква знатна побољшања ни на Коме пољу људскога рада, па ни потребна и корисна побољшања