Učitelj

194 ______________—_—_=_=_

свете тадашњег режима Павла Маринковића била један од првих његових аката. Некадашњи свој углед идеја ручног рада није могла да стекне међу учитељима у Србији, после ове перипетије, све до данашњих дана. Као да су хтели учитељи у Србији да „отпашу радну кецељу“ за увек.

Међутим, идеји радне школе није било суђено да умре у преоштрим потезима једног министра. Она је у првим годинама владавине краља Петра, који је одменио ранији режим, ускрсла у новом, социјалистичком облику. Предратни, делом и послератни борци са ову форму радне школе у Србији припадају учитељима, који су учитељску школу завршили у доба пред долазак краља Петра на власт или у годинама до ратова за ослобођење и уједињење. Могу се поменути: Војислав Младеновић, Милош Јанковић, Драгушин Михашловић. Идеје ове групе могу се наћи у часописима: „Наша школа“, „Учитељска борба“, „Учитељска искра“, „Учитељска стража“. Главни рад бораца за социјалистичку радну школу у Србији у пракси се највише састојао у буђењу сталешке учитељске свести и у продубљавању учитељске солидарности. Група је имала и своју библиотеку. Хајнрик Шулц и Клара Цеткин, званични носиоци социјалистичке радне школе у Немачкој, поред осталих социјалистичких писаца, групи у Србији су били добро познати, па су и на српски превођени каткад готово упоредо са појавом оригинала. И у овом правцу је учитељство у Србији хтело да иде, према могућностима заједнице и према локалним приликама и индивидуалности појединаца, у корак са најобразованијим учитељством света, са немачким учитељством.

6. Радна школа у Југославији

У новој југословенској педагогици могу се открити сви правци и све струје радне школе. Блискост времена не допушта нам да одмах кажемо пресудну реч, јер многошта још није добило коначан облик, те се неправда и брзо суђење могу поткрасти и при најбољој вољи.

Најзначајнији је догађај озваничење идеје радне школе у Југословенском школском законодавсшву. Овај значајан акт врховна просветна власт је извела у главном по угледу на немачко просветно законодавство. Баш као и немачко просветно законодавство и југословенско не одређује ближе појам радне наставе и радног васпитања и радне школе. |

7 Радна школа и проблеми југословенског васпитања

Каква према томе треба да буде југословенска радна школар Грађанска Социјалистичка; Продукциона» Делтонска»

На овај низ питања могуће је одговорити исправно, ако се претходно исправно обележи проблематика југословенског васпитања. За Југославију је нужност само она радна школа, која стварно решава неки њен васпитни проблем. Идеја радне школе је стварно идеја радне школе, ако нешто значи за сасвим одређену школу. Иначе она је само празна реч, или тешка обмана,

___ и, ___.