Učitelj

сам у школу у којој претходни наставник није изводио сличне радове са децом 1 разреда, и кад сам ја увео ту новину са првацима, сви остали разреди су изјавили жељу да и они то раде. Осим овога овде се пружају најбољи услови за утврђивање рачунских елемената као: појимање количина и њихових односа, затим: изоштравање посматрања, побуда за конструктивност и рад уопште као и одличан ослонац за дечију продуктивност, а да се и не подвлачи необично благотворно дејство за цртање и писање). Други разред жели да се игра задруге (при обреди задруге са децом је извођена импровизација једног дана у задрузи, којом приликом су истакнути ови моменти: — избор старешине, распоред рада код мушкараца и жена, подношење извештаја појединих задругара како ће извести наређени посао. На око можда безначајна игра, а у ствари има „широк смисао. Ти малиши из П разреда често пута изненаде распоредом рада у задрузи или разлозима при избору старешине). „А ви из трећег, шта би ви онако желелиг Ја бих вам нешто предложио: брат мале Верице је настрадао, јер му је пала кожа са руке, наш Сава се већ десетак дана лечи — и њега боли кожа; а ви још ништа не знате о кожи." — „„Да радимо о кожи,“ — „Добро, само сада да добро разгледате вашу кожу, да размислите ко још осим људи има кожу.“ — „Који је разред на реду да испита дубину снега за 24 сата, смер ветра јутрос, обилазак цвећарника „одношење хранеу птичију кућицу“ — „Молим да ми то данас урадимо" — ускићено пристају ђаци из ТУ разреда. „Е, то је часком готово, а послег" — „Резаћемо геометријске облике.“ — Док ТУ разред одлази да обави свакодневну дужност „астронома“, цвећара и птичјих заштитника, ја на сто доносим један штапић, сандучић са иловачом (коју служитељ свако јутро зими пре рада приреди за мешење), иглу, камену секиру (дечија израђевина), метар и повећало. У даљем излагању видеће се употреба и важност ових предмета за рад са децом.

За то време мали прваци граде своје куће, не изостављајући ни петла на дворишту ни куљање дима из димњака. Други разред је права ужурбана задруга: старешина седи на столици и држи мали штап у руци, строго наређује, задругари питомо одговарају и објашњавају, девојчице се распоређују на женске послове, мала Ђука ванредно објашњава како ће помусти краве („са млаком водом опраћу виме, реп ћу привезати врпцом, да ми крава не утруни млеко“). Четврти се расуо по Аворишту: мере штапом снег на месту које се увек ујутро очисти до земље, посматрају ветроказ, огледају упаковане руже, сипају зрње и Мрвице у птичију кућицу...

„Изађите ви из трећег разреда овамо код стола Да чујем шта сте

Ви то видели на вашој кожи, где све има коже код људи%' — „Има је по читавом телу." А је ли наше тело начињено само од кожег' „Није, није — обучено је кожом... ево може да се одвоји кожа (деца

23Ж