Učitelj

913

4 — Поступак рада: Експерименте изводе деца сама, исто тако сама покушавају доћи до закључака, које код предметне наставе изводи учитељ.

5 — Успех рада се разгледа, проверава, пресуђује, контролише и практично искористи.

Ш. Концентрациона настава: (Топломер (2—43 дана).

1 — Познавање природе (8. код предметне наставе), са читањем.

9 — Рачун: Мењање степена К и С, разлике топлоте, када су живели Целзиј и Реомирг

3 — Земљопис: Најтоплији и најхладнији дани у Словеначкој. 4 — Хигијена: Значење топлоте и хладноће за здравље.

5 — Историја: Топлота и хладноћа у историји — Наполеон. на Березини. Витези у оклопима.

6 — Цртање и ручни рад: Нацрт за топломер. Цртање огледа.

7 — Певање: Песма о зими.

Свако градиво које се обрађује предаје учитељ сам (в. ђ,. и показује повезаност појединих подручја. |

ТУ. Комплексна настава: „Хладна јесен долази“. (Радна је-

диница за 14 дана).

Напомена: У комплексној настави „топломер“ није проблем, зато он не може послужити као идеја-водиља. Васпитно изображавајућа идеја није примарни захтев, а циљ градива подредиће се идеји водиљи. У даном случају топломер је само мали део проблема „јесен“, и то у селу и у граду: „Јака забринутост због зиме!“ Свакоме који живи и осећа са децом, овај ће проблем спонтано пасти на ум у разреду. А топломер сам доћи ће на ред тек као иструменат за упознавање и разумевање стварне животне заједнице. М то само у опсегу целокупног посматрања!

1 — Полазна тачка: Ђак Н. већ два дана не долази у школу пошто је морао са оцем у шуму по дрва. Тамо ће копати пањеве, јер су дрва скупа.

9 — Идеја водиља: Јесен проузрокује родитељима велике бриге. — Зашто»

3 — Програм рада:

а) Промене у природи — промене код куће. 6) Хладноћа и топлота. в) Бриге у јесени, рад, зарада Сва г) Како је било некада.

4 — Извођење:

'а) Биолошко-динамично : Природа. умире (литерарни. састави). Јесен није свима „добра мајка“. (Докази).