Učitelj

број очекујући овај час. Деца посматрају десетице и сама констатују: „Па овде има нечија глава!" „Па то је глава Краља Александра!“ добацује друго дете. Може бити да ће неко од деце знати и да прочита натпис око главе „Александар 1 Краљ Југославије". Разговор се међу“ децом наставља". Па зашто је ово десет динара кад није десет пута веће од једног динараг“ „Па то је од сребра, а динар није од сребра“, одговара други ученик. Упоређују и боју и кажу да је десетица беља него динар. Посматрају и другу страну и кажу да десетица има орла. „Па тако сам ја зидела и на трафикама!", каже једна од ученица. „Ја сам видела на нашој школи!". „Ја на полицијској згради!“ „Мој тата тако направи кад пише писмо у школи!". „Мој кад пише у пошти", ређају се дечија искуства, која ће тако омогућити да деца потпуно сама зараде појам десетице. Међу децом ће се јавити неко, ко ће предложити да се праве десетице од папира: од дебелог и танког папира, како ко воле, јер има могућности и за једно и за друго, пошто је папир већ раније спремљен. И за то се јављају вештији ученици, па показују“ своју вештину. Подмећу под папир десетицу, тару озго писаљком и праве своју десетицу, коју затим маказицама изрезују, пазећи да им што лепше испадне. Други ће на тврдом папиру заокружити око десетице писаљком, па ће маказицама пажљиво исећи, да и њихова десетица буде што лепша. Биће их каји ће знати на њој да напишу цифру 10, исто онако као што је написано на правој десетици, али они који“ не знају још да пишу 10, они ће написати бројну слику 10 по Лајевом систему и то ће им бити исто тако добро написано као да је написао најписменији човек. Може бити да ће повод за овај рачун рад потећи из њихове воље да тргују десетицама. Ако је тако онда је извесно шта ће деца радити даље. „Куповање", „куповање“ за десетицу! „Молим вас за три динара сапуна“. Сви ученици плаћају десетицом и одмах ту десетицу мењају у десет динара те три динара луче на страну од седам динара који им још остаје од куповине. Тако су ученици зарадили“ појам десети:а радом. Рад је био у почетку, рад у средини, рад на свршетку. -46=

Пошто су ученици упознали десетицу ред је да упознају и цифре. За први мах не упознају све цифре до 20. Довољно је да упознају“ цифре до 12. Од ученика не треба захтевати у прво време да цифре читају и пишу. Довољно је да их само читају а писање цифре остаје за друго полугодиште, кад се буду учила писати слова. Речено је већ раније како се пр“премају ове цифре, а учитељева је дужност, да припреми онолико гарнитура ових цифри колико има у своме одељењу ученика. Сем цифри треба да спреми и све знакове за основне врсте рачуна и знак једнакости. Све је то смештено за свакога ђака у једну“ кутијицу. Обично у кутији од шибица. Сваки пут, кад ће се радити са цифрама, редари, који ће о томе бити обавештени учествовањем на