Učitelj

заглевенриоеннкеншииевенивиннииненаниилиавинеиивиниисвињииниетиславитшешшишсестеет 20)

штампа се такође у великом броју и шири међу школску омладину. Издања Подмлатка црвеног крста корисно служе учитељима у њиховом школском раду.

Организација Подмлатка црвеног крста ухватила је дубока корена у нашим народним школама и постала најбољим помоћником учитељу при савременом образовању школске омладине, а нарочито у моралном и грађанском васпитању.

Борислав М. Павић, Београд

Рад учишеља народних школа на шпрењу шрезвеносши у Југославији од 7918 до 1958

Организовани рад на ширењу трезвености код нас почео је око 1900 године оснивањем првих антиалкохолних организација. Прва таква организација било је друштво трезвености у Великом Селу, округа пожаревачког, које је основано 1883 године предузимљивошћу једног тамошњег интелигентног сељака, под утицајем вести о антиалкохолном покрету у Америци које су се јављале у нашој штампи. За оснивање и рад овога друштва везана су имена учитеља Гојковића и учитељице Лепосаве Крстић, који су тих година службовали у Великом Селу. Затим је почело независно оснивање таквих друштава у Босни (1893), Црној Гори (1900), Србији (1901), Хрватској и Славонији (1911). Сама идеја, систем и методи рада, пропагандистичка средства и морална потпора тражена је и донета са стране. Али наша средина, са дубоко укорењеним алкохолизираним обичајима, није могла схватити озбиљност идеје трезвености, примала ју је хладно, често са потсмехом, или као згодну борбену паролу за остварење националних идеала као што је био случај у Босни. Очегледно је било да успех покрета трезвености код нас зависи од васпитања нових генерација у духу те идеје. У ту схрху је 1907 године основан Савез трезвене младежи у Београду као ваншколска трезвењачко-васпитна организација са циљем, „да омладину васпитава и просвећује у духу потпуне уздржљивости (апстиненције) од уживања алкохолних пића, духана и осталих опојних материја (опијума, морфијума, кокаина, хашиша и сл.), будући да уживање свих тих материја као врло рђав обичај руши физичку снагу како појединца, тако и целог друштва; — да омладину организује и спрема за борбу против уобичајеног употребљавања алкохолних пића и пушења духана, како би на тај начин створио што више дру-