Učitelj

томе да је употребљено једно практично, зајемчено средство, које је употребљиво и за школску омладину, а и за образовање ширих народних маса, и пре и после школе, а и за време школе. Ако знамо да соколства друштва по своме програму имају еминентну важност за подизање националне културе и за националну мисао; ако знамо да соколства друштва имају да служе етичном образовању својих чланова и околине, и томе додамо гореспоменути соколски рад на физичкој култури народној, на јачању здравља, снаге, отпорности, плодности народне, — онда видимо да је по закону дужности народна иницијатива послужила соколским друштвима зато да би са најмање потрошка постигла највећи ефект“.

Колико је то добро, шта то вреди, и уопште дубља оцена тога средства за допуну образовања школске омладине —- све то захтева извесно трајање. Пре свега је јасно, да ће од енергије употребљене и дуготрајности спровођења зависити и последице. Зато су се прво последице показале у Србији, јер је у Србији соколство најјаче, најчвршће осигурано и најбоље спроведено. После Србије доћи ће тек остали Срби и Југословени. А онда је јасно и ово: соколска је мисао у основи дељива на двоје, на телесно образовање и на национално образовање (мисао јединства). Зато ће однос школске омладине и соколства донети и две врсте плодова: физички здравије, јаче,отпорније конваријанте типа, одакле се интелигенција допуњава, и јачање народне мисли јединства.

Соколовати значи волети, веровати, надати се, и само тако радити. Соколовати са школском омладином, учити њу да соколује, јачати је телесно, крепити је и освежавати душевно, задобијати та млада и немирна срца за једну велику и свету мисао народног јединства, слободе, културе, а чинити све то са потпуним убеђењем о небројеним жртвама, које са наше стране у борби за ту мисао морају пасти, — а без љубави, без вере, без наде, без онога дубокога оптимизма што и најгоре. мучење чини слатким, без свега тога је немогуће.

Нова је наша школа и ново је наше соколство. М једно и друго стоје пред великим задаћама. Имају да се споје са животом народа и да му служе. Да буду степенице преко којих ћемо ући у ред чинилаца светске и човечанске културе.

Створена је нова школа; не нова која ће бити друкчија од старе, туђинске, него да буде нова од најновијих и боља од најбољих. То је наша лепа школа, на којој сви радимо и сви учимо. За соколство је главно да се више никада не може да врати случај из прошлости, па да народне тежње и народни дух дођу у сукоб са школом. Народ одређује правац свега деловања, један за све, како за школу тако и за соколство. Школа и соколство морају да буду у вези, јер се ради о образовању народа, а образовање може да буде многострано, али мора да буде потпуно и јединствено.

Сокслство и школа имају засебно интимне везе и морају да их имају. Нова школа образује нашег новог човека, али га образује целокупног. Ту спада и физичко образовање, па оно мора да буде једна од главних компонената образовања уопште.

Два начина телесног образовања не могу да буду: један остаје а други отпада. Тај јединствени има да се нађе. То треба да раде