Učitelj

Ђењем у соколски круг делатности и ове компоненте општег васпитања и његово активно ангажовање у ширењу просвећености, сем телесног, моралног и националног васпитања, пружена је могућност „да се активно унесу у соколски рад и оне учитељске резерве које нису биле способне да воде васпитни рад на пољу теловежбе. Једино тој новости има се захвалити што се учитељство јаче ангажује у соколском раду за целих 14%. У овом добу, сем начелника, тајника и старешина, заузимају учитељи и функције просветара. Па „њих, с правом, сматрамо и првим пионирима соколске просвете. Природа посла који је намењен просветарској функцији привукла је „у соколске редове и оне учитеље који су се држали пасивно. Пружено им је ново поље рада на којем су могли, с лакоћом, да пожажу све своје позитивне способности. Функција просветара у соколу. је идентична звању учитеља у селу, служи се сличним мето„дама и обрађује исте мотиве, а после школе она служи као надопуна и продужење општег школског образовања.

Нажалост нема тачних података о броју учитеља-просветара, као што има сигурних података о броју учитеља-предњака. Али из "броја јединица које су постојале на дан 31 децембра 1929 године можемо са сигурношћу да закључимо да најмање 445 учитеља ради "УУ друштвима као просветари.

Сигурнији су подаци о учествовању учитеља као предњака и начелника. Из извештаја начелника ЈСС читамо да број предњака тне одговара броју соколских припадника. Овде је однос неповољ-нији, јер се захтева бар шест пута већи број предњака него просве"тара: предњаци уче теловежбу одвојено за мушке, а одвојено за женске категорије чланства, нараштаја и деце. У извештају савезног начелника за 1928 годину осећа се жалост што нема „довољан број "спремних и школованих предњака“; констатује се неповољно стање, „али одмах одаје и признање учитељству које из својих редова даје "највећи број школованих предњака. Од свеукупног броја предњака тима до 75% учитеља.

Али се савезни начелник жали и на оскудицу просторија и справа. ИМ ту се види приправност школских власти да помогну: „свуда се уступају школске вежбаонице и школска дворишта за соколске потребе. Кад је лепо време вежба се у школском дворишту „Из извештаја који је поднесен УШ годишњој скупштини види се да, или на ледини поред школе, а кад је рђаво у учионици или ходнику. год 445 соколских друштава, уживају 105 гостопримство у школама, "У око 25 %.

Пошто све главне функције у друштвима и четама носе учи"тељи, они су и главни учесници на свим скупштинама, зборовима и „састанцима. Нарочито је њихов утицај благотворан на народ; њихова “се братска, искрена и одважна реч радо слуша, јер она претставља истинске откуцаје срца соколског народа и према њој се равна цела "организација. На скупштинама друштва, жупе или савеза најјачи говорници, саветодавци и критичари су наши учитељи. Тој се мисли не може отети нико ко чита извештаје са скупштина и зборова који «су одржани у 20 година соколског живота.

Четврто доба је почело под врло рђавим политичким перспек"тивама, када су затроване партијске страсти претиле да смање нај-