Učitelj

5 ашаиаитеатеваваинавванневамнен инвалид мини вааинилинанн аи отнеолкшивниевигнедиилиитЕЕттт772 433

У извештају савезног начелника за 1934 годину одано је признање учитељима за њихов рад у соколу, јер се каже „да има 34% свих начелника и начелница који су учитељи, а сељака да има 22% Већ сам овај факт каже да је село и учитељство стуб нашег пада. „Занимљиво ја“ — каже савезни начелник „да учитељство није у свим жупама једнако активно. Али особито је јако заступљено у жупама Београд, Цеље, Карловац, Љубљана, Марибор, Нови Сад, Ново Место, Крањ, Осијек, Петровград, Ужице и Вараждин. У жупи Марибор од 106 јединица налазе се на начелничким положајима 100 учитеља. Како је познато наше погранично учитељство је идеално и то није само случај; па и одлично стање ове жупе треба такође приписати управо сарадњи учитељства“. (Извештај за 1984 год.).

Нагли пораст соколских јединица није пратио и пораст соколских домова. У свакој новој чети или друштву стално се намеће питање вежбаонице. Соколство је ове доби младо и не располаже с капиталом из којега би се могло приступити градњи соколана. Ту помаже школа.

у 1931 години од 1559 јединица у школама раде 525, У 1982 » 2 1885 » » » 2 737, 1938 а „2105 5 ~ = Нобл

Ови подаци, којима се служи овај чланак црпени су из соколске штампе и из службених извештаја највишег соколског тела ССКЈ, па се морају сматрати верним и истинитим. Они јасно говоре колико је учествовање југословенског учитељства у раду нашег соколства. Из овога свега видимо да је југословенско учитељство нашло у соколству погодно поље за свој рад и да је сву своју активност унело у ову витешку националну организацију. Идеалан позив учитељства и ту се осетио.

Ја лично сматрам великом соколском и националном срећом што се југословенско учитељство толико активно унело у соколски рад да се његов утицај осећа чак и до соколског. воћства. Па и југословенско учитељство ће после појаве ове студије бити гордије и задовољније кад се увери колико оно даје нашем соколству, добровољно, без ичијег притиска, из чистог идеализма.

“с

3. Учитељ као соколски вођа

Демократски принцип соколске слободе, братства и једнакости, нарочито начело једнакости, омогућава сваком вредном соколском раднику да се; вредноћом свога рада, истакне и заузме сваку степеницу соколске хијерархије.

Тај свети принцип соколски омогућава сваком. учитељу да афирмацијом своје личне вредности прими сваку функцију соколске делатности као старешина, начелник, просветар и тајник у чети, друштву, жупи и савезу.

Спретно перо југословенских учитеља исписало је многи бисер соколски од оснивања до данас. Многе штампане књиге, брошуре, списи, чланци, песме и друго плод су духа југословенских учитеља. Није југословенски учитељ своју духовну снагу штедио само за свој стручан позив, него је добровољно стављао у службу соколства, па су многи вредни учитељи дали соколству најлепше духовне про-