Učitelj

Учитељ треба да им обећа да ће им, по завршетку пролећних радова у врту, показати како се на игралишту на разастртом песку могу обележити округле, елипсасте и звездасте леје. Правац леја у школском врту треба да буде север-југ, да би расад и биљке што више биле изложене утицају сунчане светлости.

Приликом преноса нацрта на земљиште треба поступити на следећи начин. Сваки носач баштенског алата дужан је да за своју радну заједницу понесе два конопца за обележавање стаза и леја, метар дугачку летвицу за мерење, две дрвене грабуље за прављење ивица на лејама и две узане гвоздене грабуље за накнадно грабуљање стазица између леја.

Пограбуљена земља не сме се поново газити. Стазе треба да су праве као затегнут конопац и да воде од краја једног одељка радне заједнице преко уздужних и попречних стаза разредног врта а одатле до краја другог одељка радне заједнице. Број одељака у школском врту може бити различит и зависи од површине и облика земљишта и броја ученика једне школе. Обично школски вртови имају четири одељка а у њиховој средини налази се округла леја. На појединим одељцима налазе се леје широке 120 см. које су одвојене стазицама широким 80 см.

Да би се ивице појединих одељака могле употребити за ниске воћке у вештачким облицима, руже, украсно шибље и зимзелене биљке, дуж целог обима одељка треба направити леје широке 150 см., које се истовремено могу употребити за разне врсте поврћа; салату, бели и црни лук, ротквицу, спанаћ, келерабу, першун итд. као међусеве.

Радне заједнице

Најбољи успех у школском врту може се постићи ако у њему текуће радове обављају радне заједнице. После ускршњих празника учитељ треба своје ученике-це, да подели у четири радне заједнице од којих ће свака обрађивати одређени одељак. За сваку радну заједницу треба да одреди по једног вођу, који треба да буде савестан и марљив и кога треба да слушају другови његове радне заједнице. Он је одговоран за ред и поредак у школском врту и савесно извођење од учитеља постављених задатака. У посебну књигу — дневник треба да бележи које радове треба обавити у току једне недеље, Једног од својих другова одређује за чувара алата који по завршетку рада у врту од својим другова прима алат и очишћен уносе у алатницу.

Дужност је његовог помоћника да се стара о чистоћи врта кад поједине радне заједнице напусте врт. Он треба да пограбуља слободна места и стазе и да последњи напусти врт. Он јемчи да је врт оставио у потпуном реду пошто је он фиктивна слика једне школе. На школски врт мотре учитељ, деца и родитељи и у њему виде фиктивну слику саме школе. Они констатују да овај разред има смисао за ред и ради са великом пажњом и да је онај разред немарљив, неуредан, смешан и прљав.

Школа треба ученике. да васпита за чисте и уредне људе. Школски врт је такво место где се ове грлине саме уче и где се мо-

Зж