Učitelj

Теме за писмене задатке треба узимати у нижим разредима претежно из дечјих доживљаја, јер деца се најбоље интересују за оно, што су лично доживела. Изузетно се може узети и неки обрађени чланак, али који има наративне елементе. У старијим разредима, теме се могу узимати, поред доживљаја, још и из појединих наставних предмета, на пример, из историје, земљописа, познавања природе итд.

Згодно је такође у вишим разредима обрађивати с времена на време писмене саставе по сликама. Задаци по сликама имају још и ту добру страну што се њима развија код деце способност аналитичког посматрања.

За развијање способности самосталног писменог изражавања од великог су значаја школске зидне новине, наравно, ако су добро организоване. Затим, сарађивање у ђачким листовима и часописима, као и узајамно међушколско дописивање.

Завршавајући ово моје кратко предавање хоћу још једном да нагласим да је задатак писмених састава — оспособљавање деце за потпуно самостално писмено излагање, као и то да се без систематског и педагошког исправљања задатака тај циљ не може постићи.

Нисам имао намеру овим предавањем да пронађем Америку или да изумем барут. Ја верујем да ми тако и радимо. Хтео сам само да потврдим поклапање идеја а рпоп и а posteriori. AKO се писмени задаци од првог разреда па до краја школе обрађују правилно, систематски и истрајно — успех је обезбеђен и напор који улаже наставник уродиће добрим плодом, а сам ће наставник часно испунити своје обавезе не само према детету, већ и према друштву.

Василије Пејхељ

Jlusfrovanje пи osnovnim Зкоата

Pisanje se razvilo iz crtanja

Wels u djelu »Povijest svijeta« spominje, da se crtanjem bavio već paleolitski svijet. Misli, da je do prvih slika došlo iz besmislenoga šaranja, koje se postepeno razvilo u primitivno crtanje — u analogno crtanie današnjega bistrijeg djeteta. Tako је četveronožac bio nacrtan samo sa jednom predniom i jednom stražnjom nogom, kao što se dešava i kod današnje djece. Druge noge se uopće ne vide, jer su za tehniku divljačkog plemena bile suvišne.

Prvo sredstvo čovjeka za izražai misli bio je crtež. Pisalo se pomoću slika, kao što je to i danas uobičajeno kod američkih Indijanaca, Bušmana i drugih barbarskih naroda. Lijep primjer za izražavanje misli pomoću slika iznaša Wels u spomenutom djelu, pretstavljajući nam sliku, koja ie падепа и зНјет Согпјета Jezera. Na stijeni je neki Indijanac gore nacrtao pet čamaca sa uspravrnim crticama, a nad najvećim čamcem pticu. Ispod toga je kornjača i trostruki luk, a u niemu tri kružića. Slika opisuje prevažanje indijanskoga plemena preko rijeke u pet čamaca. Uspravne crtice znače

ож