Učitelj

Лава Толстоја, који је био заражен нихилистичким одрицањем. Сад нам је Достојевски постао ближи, него икада. Ми му се опет приближујемо. И много новога откривамо код њега у светлости сазнања трагичне руске судбине, коју смо преживели.

Николај Берђајев

и. — Проблеми и решења

Буквар на савременој основи П — Језик у буквару

У присној вези са питањем садржине је и проблем језика. Можда ни у једној области не разликује се савремена еле" ментарна настава од пређашње тако упадљиво као у првој настави језика. Раније се тежило да се деца што брже навикну на књижевни језик. Томе смеру служила су она, добро позната, формалистичка вежбања, где се, у вези са посматрањем, описују предмети у крутим реченицама, које важе као углед. Тим и другим једностраним утицајима наметани су деци, са још неразвијеним осећањем за језик, речи, форме и знаци који им не одговарају. Од њих се тражило одмах нешто неприродно, а резултат тога био је застој и неуспех.

Данас у школовању језика влада друго, пречишћено уверење, засновано на психолошким сазнањима о језику деце и одраслих. (ва сазнања су особито значајна и чувају од погрешних схватања.

Прво што треба безусловно знати то је да је говор детета, изражајна појава, која пошиче из његове духовне природе. Говорни израз, уколико није наметнут, природни је израз дечјих мисли, осећања, жеља. Сав тај свој унутрашњи свет деца изражавају на један прост и њима особени начин.

Пошто се језик не може одвојити од осталог душевног живота мора и говорно усавршавање да се прилагођава духовном развићу. Ово даље значи да у школовању језика или говора дечји језик, тј. језик који деца доносе од куће, треба да буде полазна тачка. Оно што је већ постало треба даље да се развија. То је природни основ на чему се врши даље изграђивање. Иначе се спречава природни развитак говорних способности и штети целокупном духовном напретку.

Доласком у школу не сме да се нарушава првобитни дечји језик, срастао с њиховим бићем и да се силом преводи у језик одраслих. Без преухтреног навикавања и ситничарске коректуре, лагано и неприметно, има из њиховог начина говора да се израђује правилан књижевни језик. Књижевни језик не одговара дечјој

Напомена. На страни 314 „Загонетка у стиховима“, прва два реда треба да гласе овако: Мали чича На путићу.