Učitelj

da narod ima biti nosilac, ier i sam Ante Rađić kaže u svome članku od 1903. godine, koji sam citirao, đa će seljak, ako mu je gospodin prijatelj kazati: „Najprvo ću ja sam gledati za se, a ako još i ti pogledaš i za me se postaraš, — nu slobodno, i ıoš te molim“.. Toga se načela i vi držite! Skola neka bude sabiralište naroda, kao što je nekada u srednjem vijeku bio „atrium ecclesiae — forum populi“ predvorje crkve — sabiralište narođa. Treba srušiti onu ustanovu po kojoj u školu nitko ne smije đoći osim đaka. Mi imađemo naše Seljačke Sloge, pa zašto one ne bi tamo dolazile, ako nemaju svoga hrvatskog seljačkog doma. Neka se tamo sastaju; ta to je njihovo! Neka se sastaju, neka tamo pjevaju! Zašto bi ljudi morali tražiti dozvolu čak od vlade (kao prije) da se mogu seljačka pjevačka društva sastali u školi, recimo u nedelju poslije podne, kada u njoj nema djece, da tamo priredđe prosvjetno sijelo. Tko pametan može imati nešto protiv toga. Neka se ljudi sastaju u školi i neka dolaze na savjetovanje učitelju. Naravska stvar, treba uvijek poštovati i cijeniti ono sveto mjesto odgajanja njihove djece. Ne smije se tamo piće trošiti. Za širenje prosvjete, zadrugarstva, razvijanja rada ogranaka Seljačkih Sloga škola imađe uvijek biti otvorena.

U svojoj ćemo slobodnoj hrvatskoj domovini nastojati podići svoju prosvjetu u duhu hrvatske seljačke ideologije, da provedemo ona nastavna načela, koja sam vam izložio; da učitelji budu slobodni, obrazovani, dobro plaćeni i zađovoljni; da naš hrvatski narod zajedno s bratskim narodima, koji ovde žive kod nas, a u prvom redu s braćom našom Srbima, podigne svoju prosvjetu fako, da buđe uzorom drugim narodima! (Dugotrajno odobravanje i poklici: Živio Cajkovac!) Dr. Sigismund Čajkovac

ЈУ. — Из праксе за праксу

Кубни мешар

(Обрада једне радне јединке из наставе рачуна у IV разреду)

Наставна средства: 1) Обичан метар, квадратни метар, 2) Изрезани картони величине квадр. метра, 3) Теразије и литар, 4) Танки блех величине 12% 12, 5) Ексери, гумирабика, хартија, конац и др.

[1 Задатак

Приликом ђачке акције за зимску помоћ невољнима у граду, донешене су разне врсте животних намирница, одела, обуће, рубља и огрева у школски магацин, који су ђаци пунили, да одатле све пренесу у централни магацин градског одбора за помоћ невољнима у целом граду. Том приликом ђаци су.видели, како је син директора једног великог предузећа, допратио двоја кола, на којима су били 10 „сандука“ пуних букових резаних дрва, позна-

Учитељ 30