Učitelj

Пт __—____

запремина омеђена — ограничена — ограђенар (Површинама). Чиме се мере површинер (ш“). На шта личи ш7 (Површину — равнину!) На шта треба да личи мера, којом меримо запреминуг (на запремину).

Хајде, вас 6 узмите ваше квадр. метре, па их саставите тако, да запреме један простор! То учините и вас 6! Вас 6! А васб узмите ваше квадр. метре од картона па их исто тако саставите.

Ученици врло радо приступају овом послу и тражећи ексере или гумирабику, питају и наставника да ли је добра њихова творевина. Наставник им ставља све потребе на расположење и упућује да мере дужину, ширину и висину новог тела тако, да ова три правца имају по 1 метар. Кад посао буде готов, наставник пита: Шта је ово сад пред вамар (Тело, коцка). Хајде, да му измеримо правце: дужину, ширину и висину! (Свуда по | т). Од колико је површина састављено ово телог (6). Каквог су облика свих 6 површина» (квадрати величине 1 т>). Хајде, сад да меримо овом новом мером запремину наше учионице! — Ученици наместе у један крај учионице свој кубни метар, на исти подигну још три тако, да до таванице стану тачно 4 кубна метра. Обележите кредом простор овог „сандука“ на поду! Сад померите ове ваше „сандуке“ до обележене црте! Овако се учини 6 пута, јер је та страна учионице дугачка 6 метара. Ово исто учинити и код зида, који претставља дужину учионице и утврдити да смо преносили ове „сандуке“ 9 пута јер је дужина зида 9 метара. Потом израчунати површину пода. (54т%). А то значи да би на наш под могло стати 54 оваква „сандука“. А са колико реди до тавана2 (4) Колико би требало свега ових „сандука“ да побуне сву запремину наше учионице (547 4216). Све се ово пише на табли и у свескама. На шта нам личи овај сандукр (На коцку). А које тело називамо коцком (које запрема простор, чије су стране велике по ! те). Морамо да запамтимо, да се оно шело, којим се мери запремина, а чије су стране по 1 квадр. мефар, зове кубни мешар. Ово записати на табли и у свескама. Како се зову ови наши „сандуци“р (Кубни метри). Шта се мери кубним метром» (Запремина – простор). Колико кубних метара има наша учионица» (216).

Хајде, да измеримо запремину и нашег ходника! Али, пре но почнемо мерити, реците нам колико смо нашли да под ходника има квадратних метараг (12Х З=86т2). Погледајте, да ли је и овде висина иста као и у учионици — Јест, Колико би редова кубних метара требао наређати на овај први ред» (4). Колико би свега требало кубних метара поставити да попуне сву запремину нашег ходника» (36%Хх 4==144 кубних метара). Кад смо мерили овим „сандуцима“ под наше учионице, јесте ли приметили да на наш под стане таман толико ових „сандука“, колико смо раније израчунали, да на поду има квадратних метара Зашто је то тако (Јер је основица ових „сандука“ !т>). А како смо научили рачунским путем наћи површинур (Множењем дужине са ширином). Исто тако, мерење запремине овим нашим кубним метром веома је незгодно. Зато се и овде људи помажу рачунањем. Какор — Шта смо најпре измерили овим „сандуцима“ (Површину пода). А по-

30%