Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

СКУПШТИНСКА ОРГАНИЗАЦИЈА И ДИСЦИПЛИНА

195

мено бранн пред Скупштнном). Рок до кога одбор треба да буде готов са својим послом, одређује Скупштпна без дискусије. Ако одбор не буде готов у томе року, Скупштина може изабрати нов одбор, али не мора. Разуме се, ако не буде хтела бирати нов одбор, она мора продужити рок старом одбору. Пословник прописује да, по завршеном претресу, одбор је дужан „спремити п предати свој извештај председнику Скупштине најдаље за пет дана“ (чл. 19, ст. 4). Пошто по пословнику, одбор за само спремање извештаја има рок од пет дана, питање је да ли би Скупштина могла оставити одбору за цео његов посао, и за проучавање предмета и за спремање извештаја, један рок мањи од пет дана. Могућна су два тумачења; (1) По пословнику постоје два рока: један који одређује Скупштина за проучавање предмета, други који одређује пословник за спремање извештаја. Овај други рок Скупштина није власна скратити: на рок који она одредп за проучавање предмета, треба увек додати рок од пет дана који је пословник одредио за спремање извештаја. (2) По пословнику не постоје два рока; има свега један, и то онај који одређује Скупштина. У томе року одбор има да сврши цео свој посао, на име, и да проучи предмет, ида спреми извештај. Треба само имати на уму, да Скупштина може, али не мора, одредити одбору рок. Наведенп члан 19 СП ступа у важност тек онда, ако Скупштина није одредила одбору рок. У томе случају, одбор може проучавати предмет колико год буде сматрао за потребно, али када са проучавањем свршп, он мора спремптп извештај у року од пет дана који је пословник одредио. Онда, дакле, када је Скупштпна пропустила да целу одборску радњу веже за рок, пословник прописује рок њеној завршној фази. Ми налазЈгмо да ово друго тумачење боље одговара тексту пословника. Његов чл. 18, ст. 4, гласи: „Народна Скупштина одредиће без дискусије рок, до којега одбор треба да поднесе извештај“. Значи, Скушптина одређује рок и за проучавање предмета и за спремање извештаја, а не само за проучавање предмета, како се узима у оном првом тумачењу. 211. Скупштински одбори раде само онда када ради и Скупштина. Ако се скупштинске седнице одложе п закључе, престају самим тим и одборске. Од овога правила постоје два изузетка. (1) По члану 23 СП, „Скупштина може за поједине одборе решити дапродужерад и за оно време када она није на окупу“. Као што се впди из једнога другог члана, члана 124, тај израз „када није Скупштина на окупу“, значп како одлагање тако и закључење скупштпнских седнпца. У пракси, има примера да су поједпни одбори радили не само за време одложених, него и после закљученпх скупштинских седница. (2) Законодавни