Veština biti čovek : (knjiga mudrosti)

[514] ДЕН ју [Е- | (а Ро

У богастшву нема узвишена живота.

Закон о узроку и дејству исто је толико неумољив у душевном као и у телесном свету. Чим је новац извршио свој разорни задатак на енергији, на разуму и на најтананијим људским осећањима живот губи од своје племенитости и ведрине. (Ов се круни. Озбиљна и солидна срећа оних који живе у друштву најбољих људи свију времена, ишчиле, а на њено место долазе уживања, забаве и халабука са тржишта таштина. ИМ, пад иде брзо. Убрзо богати тражи уживања само у најнижим задовољствима, у доброј кујни, у старом и добром вину, у љутој препеченици, итд. И, та своја уживања они плаћају скупо, болестима или умањеном и тромноме животу. Па бар да једу из некога финијега осећања, јер епикурејство не значи најести се кас. прасе! Не, они једу да задовоље своје непце, једу само ради јела, пију ради пића. Зар се не учимо од малена да је најтежа казна за човека кад га осуде на сухи хлеб и воду! Колико домаћица проведе живот месећи колачег Кувар се у свакој кући најбоље плаћа. Свака је прилика добра да се добро наједе и напије: крштење, свадба, даћа! Леонардо да Винчи крстио је такве људе џаковима у које храна улази и изгази. Он их зове онима „што ђубре: њиве и пуне нужнике“. Цео живот у томе проводе.

Добра храна изазива пожуду и сладострашће, које декаденски романописци представљају у лажно! светлости и боји — како би их ништи духом узели као праву љубав и нежност. Већи део данашњих и мушких а нарочито женских писаца, покрива часним именом љубави, пожуду, која је једно од најнижих и противудруштвених нагона. Љубав биће жртва очева ако је за мајку бол кад жртвује деци своје слободно време; љубав би била жртва кад човек не би осећао здраво задовољство да ради за своју младу жену. За саможиве људе љубав је самоодрицање и мучеништво, за здраве и енергично воље то је задовољство најузвишеније. Трагање за