Vojin

328

ВОЈИН

т. ј. или иа размену равнице и горе, или на утоку једне реке у другу, или на броду преко какве реке, —• што су та места увек и етратигнјска. II ми ћемо у даљем говору видети, да многа места вал^а оснажити и оживети, нека ианова подићи, те да нам неби трговина уштрба трпела, и да небн у ратно доба у непрнлику могли доћи. Да се небн упуштали у дугачак разговор о тео рији путова и њихових система, чему овде ни место не би било, ми ћемо одма да повлачимо оне пруге, за које, по нашем увиђењу, мислимо, да су понајудесније да одговоре тражбинама трговним и војним. И тако Прва пруга , која је од свију најважнија, и с којом се никоја друга ни издалека упоредитп неможе, то је пруга од Београда Моравом на Алексинац. То је она пруга, која ће временом, и то не још за дуго, везивати Европу с Азијом, то је део Београдско-Солу нске (или Цариградске) пруге. О важности њеној ми смо доста опширнога говорили у трећем чланку 1 овде нам само остаје да напоменемо , да наша влада већ озбиљно о томе ради , да се србски део те светске пруге, т. ј. део од Београда до Алексинца, ожелези, но о томе ћемо доцније 2 да говоримо опширније. ДрЈга пруга, која је такоће носачица светске трговине, била би она од Београда преко В а љ е ва, .Бубовије, Сарајева на море. Ова пруга, кад се начини, везала би се са железницом Базјашком и то овако. Истина да би изгледало као природније, да се од Вршца повуче пруга преко IIа н ч е в а у Београд, али, кад узмемо на ум интересе наше земље, онда би морали попаштити се, да се базјашка пруга код Рама пребаци на натпу страну, па

1 Војнн 1865, број 8, стр. 275—282.

1 До године.