Žena i socijalizam

: . т Њу | 5

128

годбе за све већу примену жениног рада. Ова је појава заједничка одлика свих индустриских држава. Али у колико се број радница повећава, у толико су оне јачи конкуренти мушких радника. Ово потврђују многобројне изјаве фабричких инспектора и статистички податци 0 радницама у привреди.

Најгори је положај жена у оним привредним гранама у којима оне претежно раде, као на пример уиндустрији одела и рубља, нарочито у оним радним гранама у којима се ради у своме стану за подузетника. Испитивања о положају радница у фабрикацији рубља и у конфекцији, које је Царевинско Веће извршило 1886, показала су да жалосне награде принуђавају ове рад“ нице на споредну зараду продавањем свога тела. Велики део проститутки рекрутује се из кругова рђаво плаћених индустриских радница.

Наша хришћанска држава, чије се хришћанство редовно узаман тражи тамо где би требало да га има а налази тамо где је излишно или штетно, ова хришћанска држава ради као и хришћански буржоа, што не чуди онога који зна да је хришћанска држава само агенат хришћанске буржоазије. Држава се тешко одлучује на законе који ограничавају женино време рада на сношљиву меру и забрањују дечји рад, као што ни многим својим чиновницима не да ни довољно недељна одмора ни нормално време рада и тиме штети њихов породични живот. Чиновништво на поштама, железницама, у казненим заводима итд. често мора да врши своју службу преко допуштеног времена, а награда му стоји у обрнутој сразмери.

Пошто су, даље, кирије за станове према дохотку радника, нижег чиновника и ситног човека и сувише велике, они морају да натежу и да се довијају у највећој мери. У стан, на преноћиште, узимају самце или девојке, или и једне и друге у исто време. Стари и млади станују у најтешњим одајама, збијени, без подвојености полова, често пута сведоци најинтимнијих ствари. (О томе како тада пролазе осећање стида и морал постоје страшна факта, Огрубелост и подивљавање омладине, о чему се у последње време тако често говори,