Žena i socijalizam

134

обавести. „Ти не разумеш то,“ то је стереотипни одговор човеков на жалбу њезину да је багателише. Неразумевање жена још се више повећава неваспитаношћу људи. Повољнији однос између мужа и жена јавља се у пролетаријата, јер обадвоје знају да исту запрегу вуку и да за њихову будућност достојнију човека постоји само једно средство: темељни друштвени преображај који ће учинити све слободним људима. У колико се ово сазнање међу женама пролетаријата више шири, у толико се више, у пркос беди и невољи, идеализира њихов брачни живот. (Обе. стране имају сада заједнички циљ коме теже и непресушни извор потстицаја разменом мисли до којих их заједничка борба води. Број пролетерских жена са овим сазнањем постоје сваком годином све већи. То је резултат покрета који је од пресудног значаја за будућност човечанства.

У другим браковима разлике у образовању, у гледишту, које се у почетку брака, док' страст још преовлађује, лако превиђају, осећају се у зрелијим годинама све јаче. У колико се полна страст гаси, у толико је више треба заменити духовном сагласношћу. Али без обзира на то разуме ли човек своје грађанске дужности и врши ли их, он самим својим послом долази у сталан саобраћај са спољашњим светом, у непрекадан додир са најразличнијим елементима и најразличнијим стварима; та духовна атмосфера проширује његов хоризонат. Он се најчешће налази, на супрот жени, у некој врсти духовног пабирчења; на супром томе кућни посао који жену од јутра до мрака заузме не даје јој времена за образовање и духовно је слаби и уназађава.

Ову кућну беду у којој данас већина жена живи тачно описује буржоаски писац Герхард фон Аминтор у „Забелешкама на књизи живота.“= Тамо стоји поред осталог и ово:

„Не дкрљиви догађаји, који никога не поштеђују и донесу или смрт мужа или моралну пропаст детета које се воли, или дугу тешку болест или пропаст каквог важног плана, не сахрањују они свежину и снагу домаћице,

2 Баш. Гласа, НЉемеја,

пе

а љута