Žena, May 01, 1914, page 58

не употребе сву снагу при веџбању, јер то према њиховом нежнијем телесном саставу, може имати опасних последица Но осим тога што соколска гимнастика јача девојачко тело и чува од болести, она још и унапређује тело у своме развијању лако и безопасно. А кад узмемо да ће соколисање не једном живом, ватреном девојчету да уталожи распаљену машту, онда још и више увиђамо корист и потребу соколске гимнастике,

Приметити нам треба међутим, да систематско соколско веџбање није исто, што и играње, плес, (дег Тап2.) Тај модерни начин ноћне гимнастике и ако донекле утиче на развијање тела опружајући и скупљајући поједине мишиће будући се састоји већином у бесомучном окретању, у несносној врућини, у облаку од прашине чак и до „зорице“, ишчекујући раздраганом маштом „коло до зоре“ — ни најмање није згодан да потпомогне здравствене и педагошке цељи, али тим више је згоднији да торуши тело м здравље младежи палице км тојача вољу џп наклоност сексуа лизму.

Али тим више утичу на развитак целокупног тела нарочито женскога и поглавито у периоди детињства, синоним плеса, игре (дав Зрјеј) и то најразноврсније игре.

У новије време и педагози и лекари су мишљења да се разноврсне гимнастичке игре могу сматрати као замене свакој врсти гимнастике. М тако су оне постале један од главних фактора нове системе телесног васпитавања. Велики значај и важност игре обележили су педагози и лекари следећим речима. Игра је прва појезија у човечјем животу вели Жам Пол, По Виланду је игра: Прво и једино занимање дечјег доба. Др. Жинер изјављује: „Игра је покрет радња али не рад“. Игра је одмор, повраћање истрошене снаге, а ако се она замењује с радом наизменце, онда чини радости и задовољство. Свако друго телеспо веџбање је труд, рад“. — Он тражи да се скрате часови предавања у школи, те да се више времена пробави на чистом ваздуху. У Шмит-овој енциклопедији педагогије налазимо: „Људи би без озбиљна рада вечито остала деца, а без игре би пре времена остарили“,

Педагогија налази још и веће утехе у игри. мана вели: „дете у игри веџба све делове свога тела сазнаје њихове задатке (т. ј. зашто му је који део.) У игри, ум дечји ради живље, пажљивије, оштрије, дете научи брзо сагласити се