Ženski pokret

Ретко уживање.

Ретко уживање. У Павиљону II. женске гимназије y Београду приређена je скромна, али врло лепа и занимљива изложба женских ручних радова, цртежа и писанки ученица горње школе. На изложби исте наставнице вештина, иста деца, као и преко године, пa опет нису исти ! Нису исти, јер деца имају весео израз излагача успелих радова од године дана, a наставнице свечану позу особа после испушене дужности. И једно и друго симпатично је и лепо, само што симпатичност мути присуство малог броја ђачких родитеља, a лепоти даје, некако, мученички оквир одсуство интелигентне публике и предпостављених власти. По чистоти израде, сигурности потеза, тачности цртежа, лепоти сенки и необичној пластици појединих радова, могло би ce посумљати да су исти ученица нижих разреда гимназије, да испод цртежа не стоји оно облигатно „израдила“ где је „И“ много црње од осталих слова, јер je поносита, мала, уметница добро лизнула писаљку, пре него што је почела потпис. Нас ова изложба нарочито интересује по неколиким занимљивим и педагошким детаљима. По тим детаљима може ce судити, да су деца дала онолико колико су највише могла и најбоље умела, a цела изложба није покушај да ce представи нешто више но што je y ствари, нити да ce успелим позира; већ излагање са педагошским смером онога што јесте, y тежњи да буде боље и лепше. Ми, навикнути, кроз дуги низ година, на писмене задаће чију добру садржину, и наше очи, кваре слова као куке y свима правцима и мрље разних облика, стојимо са поштовањем пред чистим писанкама, исписаним крупним, правилним, разговетним, до линија извученим, рекли бисмо, веселим словима малих ученица ! Читак и леп je рукопис, код нас, привилегија само мале деце и cpeћa једино наставница вештина. Једна писанка привлачи нам нарочито пажњу; y сред речи написаних ћирилицом по једно или два слова случајно латиницом. Љуте присталице ћирилице и латинице изгубиле би вољу на борбу, кал би виделе како деца лепо слажу латиницу и ћирилицу. To су личности које ћe решити, тим путем питање правописа!

bp. Vi.

ВЕлë шк Ë

стр. 201