Ženski pokret

О жени муслиманки

(Свршетак) III Ислам и његове догме остављале су различите утиске на различите народе, до којих је он допро, с обзиром на климатске прилике, јасне одлике и националне особине и обичаје појединих народа. Овде се нас не тичу много други народи који исповедају Ислам, него само ови који су грађани наше државе. Па ни они сви нису предмет наше теме, него само жена тих наших грађана. Тек што je хришћанство укинуло полигомију у колико је ова постојала код наших незнабожачких дедова, укоренивши се у нашим крајевима, долазе Турци, доносе веру Ислам, који уводи у обичај и узакоњује многоженство. Ово се врло лако увело, јер су били доносиоци Ислама ратници, који су сваки час заробљавали лепе девојке и жене. У место да их продају како је тада био обичај, они их узимају за своје законите жене, тиме им дају слободу и сва права једне муслиманке. На овај је начин многоженство уведено и код Срба муслиманске вере и међу Арнаутима, али оно није никада узело велике размере међу оним првима. Срби муслиманске вере женили су се само онда са две жене, кад им прва жена није имала деце или из јуначких подвига. Прочује се негде лепа девојка или жена, то чује јунак па иде и уз опасност за живот, борбом или мејданом долази до девојке и узима је за жену, макар и другу па и трећу или четврту, а све на срамоту својих противника. Ово најбоље показују народне мушке песме Срба муслиманске вере, а нарочито се оваквим садржајем одликују оне из живота јунака са босанске крајине и са Лике и Крбаве. Одмах по окупацији Босне нестало је пограничног чаркања и оног јунаковања и самим тим јењала је и полигамија, па је данас сведена готово на минимум, а у колико је има то је из жеље за децом. У Старој Србији и Македонији или уједно у Јужној Србији данас има полигамије исто онако како је било у Босни одмах п > окупацији, али је сваким даном све ређа и ређа. Томе опадању полигамије и у тим крајевима узрок су и слабе економске прилике и отежан начин патриархалног живота, и

210

Женски Покрет

7 и 8