Ženski pokret

јер се удовица и сиротица могла увек према обичају брзо да поново уда и то тим лакше, јер је било више мушкараца него жена, а и кад се не би удала, није беда могла да узме маха, јер су комшије муслимани помагали вршећи своју четврту исламску дужност, а то је дајући сиротињи сваке године четрдесети део свога покретног иметка. Међутим данас су се прилике много измениле, нарочито после ових крвавих ратова. Наједанпут остао jе врло велик број сиротица и удовица, у међувремену је одрастао велик број девојака, а број мушкараца страховито смањен. Уз ово и побожност је попустила, па се слабо врши четврта дужност муслимана, па се слабо дели сиротињи. Наједанпут је многа жена остала без домаћина и присиљена је да се сама брине за се и за своју децу, па је ово довело управо до поразних призора. Муслиманка, која је била збринута и сачувана од сваких спољашњих потреса, која је била поштедена од сваких мешања са страним мушкарцима, извргнута је преко ноћи ужасној борби за живот и мора да буде у додиру са страним врло често нескрупулозним светом. То се све десило нагло, готово без икаквих припрема и без икакве постепености. Још кад се при томе сетимо, да су те у живот бачене жене страховито неписмене, да их нема ни три на хиљаду писмених, онда тек можемо замислити у каквој се провалији налази данас муслиманка у нашој држави. Оваке су прилике код Српкиње муслиманке, која барем зна српски говорити, а још су rope код оне Несрпкиње код Арнаутке и Туркиње. После Балканског рата тамо је међу тим женама стање не може очајније. Оно обично наши чиновници и наши путници кад прођу Јужном Србијом, опазе хареме богатих Турака и богатих Аркаута и кад дођу овамо само о томе причају. Међутим они тамо и не оду у сиротињске квартове, где је беда на највишем степену, где нема ни трага од беговских харемлука. Те жене невичне за какав посао ван куће, слабу им прођу налазе њихови домаћи радови везиво и ткиво, а иначе у малим варошима и нема послова, присиљене су да продају парче по парче свого намештаја, а кад је и то пресушило, почеле су да продају једино што им је престало. почеле су да продају образ, да бар тако набаве себи и својој деци комадић проје. На овај је начин код тих жена морал невероватно пао. Какве су последице овога сувишно би било го-

214

Женскм Покрет

7 и 8