Ženski pokret

носе с другим људима регулисати и зајемчити му безбедност. Радећи више и компликованијерадове и његове потребе рада ће се повећати. Oceћaћe потребу машина и алата, које не може сам направити, осетиће потребу вишег образовања, угоднијег живота и т. д. Специализација, коју машински рад собом доноси, чини радника савршенијим. али у исто време непотпунијим. Специализовани радник није потпун радник, то је радник, који неизрађује цео посао, него само један део рада, Та непотпуност чини да. машински радници зависе много више један од других, но ручни, и та зависност ствара међу њима узајамност интереса. И сељак који раци машином мораће се силом околности специјализовати и тиме ће постати завистан од друштва и сњим солидаран. И ако буде производио много. више од примитивног сељака, он неће више бити у могућности да се сам својим радом одржава, него ћe се одржавати изменом производа свога рада са производима варошког рада. И село и варош припадаће истој радној целини. Да би се потпуност те целине одржала, измена услуга, која између села и вароши постоји мора бити тако регулисана, да село од вароши прими тачно онолико, колико је њој дало, и обратно. Сваки покушај експлоатисања било од села или вароши, водио би. исцрпљењу експлоатисаног а од чега би и експлоатисани и експлоататор страдао. Исцрпљење вароши водило би уназађивању и подивљавању села, а исцрпљење села донело би собом исцрпљење сировина, што би проузроковало глад и немогућност рада у вароши. Пошто се тачна измена услуга може само правдом постићи, ми ћемо ставити Правду, као четврту тачку сељачког програма. У култу земље, рада, свести и правде, била би изражена основна начела једног модерног сељачког покрета.

Правда Ристић.

1. и 2.

Морал сељачког живота

11