Zlatiborski pravnički dani

Златибор 2009 Социјална права и економска криза

Гстуб: _ државни, не фундиран, заснован на текућем финансирању, скроман по обиму . Служи као обезбеђење минималног дохотка у старости.

П стуб: – обавезан приватни, фундиран капиталом, заснован на индивидуалним штедним рачунима.

1Ш1 стуб: добровољни приватни.

Разлози који су 2002. године навели Владу да не примени, у потпуности овај модел и даље су актуелни:

- овај тип реформе подразумева висок транзициони трошак, јер једна генерација запослених треба да плати две пензије – садашњих пензионера и своју будућу, а кроз штедњу,

- недовољно развијено тржиште капитала у Србији није у потпуности у могућности да поднесе висок прилив пензионог капитала и обезбеди високе приносе,

- постојећи регулаторни и надзорни капацитети државе недовољни су за обезбеђење неометаног функционисања приватних пензиони фондова,

- није доказано у економској теорији и искуствима других земаља да реформе овог типа решавају проблем пензија, односно доносе добит држави и пензионерима.

Из наведених разлога, а свесна неопходности свеобухватних реформи Србија је, уважавајући раније дефинисане циљеве реформе које су подржали и Међународни монетарни фонд и Светска банка, затражила и добила од Светске банке финансијску и техничку помоћ. Ова помоћ ће обезбедити да се рационализује и консолидује систем наплате, рационализује и консолидује управљање Републичким Фондом ПИО, да се ојачају институционални капацитети за анализу и развој политике, као и да се ојача институционални капацитет за управљање пројектом.

Овако постављене стратешке активности организоване су као четири компоненте пројекта и заједно чине Пројекат "Консолидација система наплате и реформа пензионе администрације у Србији" (ПАРИП). Финансијска подршка Пројекта обезбеђена је из ИДА кредита Светске банке. Пројекат спроводе Министарство рада и социјалне политике и Министарство финансија, у периоду од 5 година и вредан је 5 25.000.000 .

Компонента 1 — "Консолидација наплате и извештавања" има за циљ да

идентификује институционални оквир за нови систем прикупљања пореза и

доприноса, односно систем извештавања, као и оквир за припрему и детаљ-

но осмишљавање новог система наплате и извештавања. Примена новог си-

стема, која укључује и обуку особља и образовање обвезника, такође је са497