Borba, 07. 05. 1991., S. 28

BEOTPAJICKR PVBPHKR

334-29

Метро можда 2000-те

28 УТОРАК, 7. МАЈ 1991. ГОДИНЕ

___БЕОГРАД

И ПОРЕД ОПШТЕГ УВЕРЕЊА, У БЕОГ-

НПРАДУ СЕ НЕ ГРАДИ МЕТРО

Радови који се сада изводе у граду односе се на железнички чвор, а метро је још увек у фази идејног пројекта

„Ако би све текло по плану и ако би изградња метроа могла да почне 1994. године, уз лепе жеље и много оптимизма, мислим да бисмо метроом могли да се провозамо око 2000-те“, каже Гојко Беара, директор „Метроа у изградњи“; поводом прилично раширеног — а погрешног — уверења како се у Београду метро већ гради.

„У Београду се изводе неки радови који се често, због незнања, поистовећују са изградњом метроа,“ каже Беара. Тренутно су у току велики радови на изградњи железничког чвора, који ће, једним својим делом, бити коришћен и за градски саобраћај. Пројекат метроа је тек у фази идејних решења. Чињеница је да се заиста ради на нечему што је део метроа, на пример, код Вука и на Прокопу, али све то, ипак, не значи да се у Београду метро заиста и гради.

Концепт метроа направљен је још 1977. а идејно решење

прве етапе урађено је 1982. године. Због многих промена које су се од тада десиле у граду (на примарној траси метроа према Новом Београду постављене су трамвајске шине, а било је предвиђено да на том делу метро иде надзмено) мораће да се раде корекције пројекта. Овој кући се на терет ставља да је замислила концепт „тешког“ метроа, а да наводно постоји „лаки“ метро који мање кошта, каже Гојко Беара. „То је апсолутно нетачно, јер само услови превоза диктирају врсту метроа. Питање капацитета је једно од кључних, а по нашем концепту за Београд, нужно је да он буде око четрдесет хиљада путника по смеру“.

Што се тиче финансирања овако великих радова, постоје разна решења. Укључили би се инострани партнери, којима је послата сва потребна до-

КАКО ФУНКЦИОНИШУ ЕКОЛОШКИ СЕМАФОРИ У БЕОГ-

РАДУ |

Едукација за почетак

Већ неколико месеци у Београду су на 16 раскрсница постављени, први у Југославији, такозвани „еколошки“ семафори. Првобитно је то била атракција како за возаче, можда још више за децу. Многи су на „појаву магичних црвених бројки које показују колико још секунди има до појаве зеленог светла, гасили мотор, а када истакне последња секунда поново палили и настављали вожњу. Међутим, шта се данас догађа, поштују ли возачи овај семафор2

И наша површна анализа и посматрања показују да се мотор не гаси баш често код „еколошког“ семафора. Најмање га поштују возачи градских аутобуса, камиона, а примећени су и возила органа унутрашњих послова како „журе“. Догађа се да и они који гасе мотор имају после проблема са паљењем, па угрожавају безбедност саобраћаја, а испушта се више штетних материја. По мишљењу Светлане Мајкић, заменика градског секретара за заштиту животне средине Београда „онај који има проблема са паљењем, не треба ни да гаси мотор“.

Мишљења наших суграђана су готово идентична, сви се

~

слажу да је то одлична идеја. Многи наглашавају наше нарави, да не поштујемо прописе, али и незнање шта чему служи. Очито је, да како истиче и Светлана Мајкић „није развијена еколошка свест“. Но, сигурно је да „еколошки“ семафори имају своју почетну едукативну улогу, што је била једна од основних идеја, при њиховом постављању.

Шта урадити да се од почетних ефеката, учини нешто више, јер ће се тиме смањити и квантитет штстних материја, које избацују аутомобили док су у погону, на све више градских семафора. Сигурно је да се законски возачи морају натерати на поштовање „еколошких“ семафора, путем доношења уредби Скупштине Београда. И Секрстаријат за заштиту животне средине, или неко други мора имати право инспекцијског надзора, јер за сада саобраћајна полиција није заинтересована да прати ко гаси мотор, а ко не. Све је факултативно, а загађен ваздух је „обавезан“. Осим тога, зуто— школе и друге сличне установе могу да се укључе у акцију „преваспитања“, али и обавештавања возача. РАД.

Самосталан систем |

Недоумице које су настале око грађења метроа у Београду, изазване су несхватањем разлике између система железнице и метроа. За разлику од железнице, метро је самосталан систем, са поласцима планираним на два минута. Он се не супротставља другим системима превоза, већ их допуњује и користи се њима. Железница, која се сада гради, много је спорија и тешко се може употребити у систему градског саобраћаја.

ТРИБИНА ТЕРАЗИЈСКОГ ПАРЛАМЕНТА: Настав-

љајући акцију јавних разговора о врућим темама, Форум Теразијског Парламента организује данас у Денсинг сали београдског Дома омладине, са почетком у 19 часова, трибину на тему „Чији су синдикати“.

У разговору ће учествовати: Томислав Миленковић, Милан Николић, Богдан Бркић, Миле Игњатовић, Слободанка Бранковић, Бранислав Чанак, Александар Пејаковић, Славица Савић, а водитељ ће бити Зоран Остојић новинар Студија Б. (М. M.)

ЗАШТО ЈЕ ПИВО ПОСКУПЕЛО: Београдска индустри-

ја пива повећала је недавно (пре девалвације) цене пива и сокова за двадесетак процената. Разлози за то, како су нам рекли у ЂИП-у, леже у поскупљењу сировина, репроматеријала и енертије, те у повећаним републичким наметима и отежаном набављању девиза за увозне компоненте.

И поред поскупљења којим је продајна цена полулитарског пива скочила са 9,3 на 11,5 динара, БИП је суочен са повећаном тражњом од око 30 одсто, коју за сада успевају да реализују радом у три смене. (М. М.) 7

кументација. Своју шансу у, овом послу виде и домаћи грађевинари: у посао би се могло ући и у условима садашње беспарице, тако што би плаћање било одложено, као што се и сада често ради. ВЕР.

ШКОЛА ЗА ПРОГРАМЕРЕ: У оквиру радио-клуба „Никола Тесла“, већ дванаест година постоји рачунарска секција „Делта“ и школа за програмере. Од 13. маја креће нови циклус школе за програмере који ће трајати шест недеља, а предавања ће се одржавати два пута недељно по 90 минута, у терминима понедељак четвртак и уторак — петак, од 9 до 15 часова, што је прилагођено школским обавезама ученика. Пријављивање је сваког радног дана од 8-16 часова у просторијама радио-клуба „Никола Тесла“, Тимочка 18. Телефони, за додатне информације, су 402-096 и 422-792, а школарина износи 500 динара. (В. Т.)

НТВ СТУДИО Б 1.ИЛ3

10.00 НТВ вести

10.05 Ко, јел ја2

11.00 Домаћин и комшилук 11.39 Она која зна

12.00 НТВ вести

12.05 Укључење у МЦМ

17.00 НТВ вести

17.095 Реприза преподневних смисија

19.00 Дани у недељи

|, 19.30 НТВ пакет

21.00 Умијсће живљења 22.00 ТВ Треће полувреме 24.00 НТВ вести Уутел тв „политика“

15.30 Видсо текст и програм са сателита

16.30 Телскс

16.40 Видсо текст и програм са сателита

17.00 Београд на длану

17.30 Телскс

17:45 Серијски филм „Страсти“ 18.10 Све о СПС Врачар

19.00 Дан

19.30 Поп рок хит

20.00 Микијев биоскоп

20.15 Представљамо „Радио ТВ ревију“

20.35 Ексклузивно: „Руска бела магија“

21.155 Минимаксовизија — Сузана Манчић, Љуба Степановић 22.45 Дан за бама

22.50 Филм „Сувише стар да би умро млад“

БОРБА

БЕЗБЕДНОСТ У САОБРАЋАЈУ СВЕ СЛАБИЈА

„Црвене улице“ у центру града

Све већи број настрадалих и тешко повређених 9 Развој саобраћаја заостаје за развојем града

Безбедност саобраћаја главног града претвара се у хроничну небезбедност. Уместо да се „Акцијом минус 10" број погинулих смањи он се увећао на плус 38 одсто!2

По речима Мирослава Joванова из Градског секретаријата за унутрашње послове у последњој деценији евидентан је „скок“ саобраћајних несреha. Tako је, са 10.307 саобраћајки са материјалном штетом у 1981. години овај број скочис на 19.904 у 1990. години. У ГСУП-у још кажу како је у по: расту број настрадалих и тешко повређених док је у паду само број лакше повређених учесника у саобраћају.

Разлога за погоршану безбедност и потпуни фијаскс „Акције минус 10“ је много, а стручњаци ове области сталнс понављају причу. Велики при: лив саобраћаја у наш највећи град, лоша саобраћајна култу: ра, недовољна пропусност уличне мреже... Признају се и недовољна организованост и немогућност ангажовања ве: ћег броја милицијских екипа.

— Проблеми у саобраћају перманентно расту, тврди Ми: ливоје Васиљевић градски секретар за саобраћај. Две ствари се не могу раздвојити: опште стање у саобраћају и заостајање развоја саобраћаја за развојем града.

Васиљевић истиче како је саобраћај уистину специфичан, јер у њему учествује много јединки а капацитет градске мреже је неодговарајући у односу на прилив возила. Градски серктар је међутим верује да пара за равномеран развој саобраћаја и града има, али највећи утицај у планира.

„њу развоја Београда није у ру-

кама саобраћајних инжењера.

Незгода све више

У прошлој години регистровано је 22.585 саобраћајних незгода од чега је 19.904 са материјалном штетом и 2.681 са настрадалим лицима. У овим незгодама настрадало је укупно 3.903 особе од којих је 345 погинуло, 1591 је тешко а 1967 људи лакше повређено. У поређењу са претходном годином број незгода са настрадалим лицима већи је за 4,8 одсто а укупан број настрадалих лица за 6,8 одсто. Такође, број погинулих већи је за 38 одсто, тешко повређених за 13,44 а лакше повређених смањен је за један одсто.

Стручњаци признају: изостала је планска изградња и реконструкција саобраћајница и простора за мирујући саобраћај. Ни акције са јасно постављеним циљевима, „професионалцима“, формираном методологијом процене и оцене акција... неће дати охрабрујуће резултате. Боље је, каже Радул јовановић председник Градског Савета за безбедност саобраћаја, учинити нешто ефикасно а не као до сада расилинути се на многе програме и чекати њихове резултате.

То нешто могло би да буде најпре увођење „црвених улица“ у најужем центру града 38 сва путничка возила. Пешачке суботе потврђују да је то могу. ће остварити. СС

КОНАК КЊЕГИЊЕ ЉУБИЦЕ Монодрама у извођењу Симониде Ђорђевић ЕПИСКОП НИКОЛАЈ ВЕЛИМИРОВИЋ „Молитве на језеру“

Адаптација текста и режија Синиша Ракић Уторак (7. мај) у 20 часова.

ZASTOURS . rental

RENTACAR TEL./FAX 339-242, 347-334

ПРОДАВНИЦА АУТО

ШЛЕП СЛУЖБА бобан 444-3313

Centar za marketing

"ĐURO SALAJ" organizuje za velike i male

KURSEVE NA PC RAČUNARIMA

- MS DOS 3.30 /operativni sistem/ DBase IV /baza podataka/

Chi Writer ћекз! ргосезог/ Ventura Publis. 2.0 prof. /stono izdavaštvo/ Vikend tečajevi za mlade programere: TURBO PASCAL /programski jezik/ Praktična nastava na AT/286 i AT/386

ДЕЛОВА МИНЕСА – КОМЕРЦ

Мерцедес, Форд, Опел и Рено: Кумодрашка 12, тел. 237-1313

broj mesta ograničen UPIS: "Duro Salaj", Nemanjina 28 soba 13, od 8 do 19 časova, INFORMACIJE: tel. 658 666 i 658 127

TILA 92.00

СЛУЖБА "1

ТРИЧЕКА

ДИН МИНА A AOA VARTA O AKATA OTO

/ Audio studio ; 66

| „ARCADIA“ | / Snimamo za Vas stare i najnovije svetske hitove sa CD / / ploča na vrhunskoj opremi: Nudimo Vam preko 3000 / / naslova (disco, rap, pop, rock, sentiš, kancone, coun- / # try, evergrin, instrumentale itd.) kao i specijalni pro- Ž / gram za kafiće i diskoteke. 011/107-373 __

7 ZAV//AVA///////////////////////////////// 777)

ПЦ ан

= -i——