Borba, 02. 09. 1991., S. 2

2 ПОНЕДЕЉАК, 2. СЕПТЕМБАР 1991. ГОДИНЕ

ДНЕВНИК

НАКОН АКЦИЈЕ У КОЈОЈ СУ АВИОНИ РАТНОГ ВАЗДУХОПЛОВСТВА ПРЕСРЕЛИ ДВА СТРАНА ВАЗДУХО

НА МЕ Ma ааера

ПРЕСРЕТАЊЕ НАРЕДИЛА ВИША КОМАНДА У СКЛАДУ СА САВЕЗНИМ ЗАКОНОМ О ВАЗДУШНОЈ ПЛОВИДБИ СФРЈ

Докази слетели _ у Загреб

У авиону компаније Уганда аирлинес нађена је велика количина пушака сингапурске производње, муниције и тромблонских мина, а у румунском авиону биле су две комплетне посаде са резервним летачима за велике транспортне авионе ј

Вест да су ловци Ратног ваздухопловства и противваздушне одбране пресрели два страна авиона са 19 тона оружја и две резервне посаде и довели их до аеродрома Плесо крај Загреба није изненађујућа. Једноставно, „ЈНА више неће снимати филмове о илегалном наоружавању паравојних формација“ о чему су највиши државни органи СФРЈ ћутали. Овом приликом ЈНА је предузела конкретне кораке како је то рекао пуковник Љубомир Бајић:

= Нека се нико не заварава. Следећи потез, нека сви знају — и у Југославији и ван Југославије, биће обарање. То им ја поручујем као командант Корпуса.

Званичне информације кажу да су дежурне снаге ловачке авијације у суботу ујутро пресреле и принудиле на приземљење два страна авиона под сумњом да се ради о шверцу оружја. Претпоставке су се одмах потврдиле. У авиону компаније УГАНДА АИРЛИНЕС из Уганде типа „боинг 707“ нађена је велика количина пушака марке „Стар 80“ сингапурске производње и муницијом калибра 5,63 милиметара. Откривена је и велика количина тромблонских мина. У авиону компаније „Тарон“ типа „Тупољев 154“ из Румуније било је двадесеторо љу-

ди са уредним документима и пасошима. То су две комплетне посаде са резервним летачима за велике транспортне млазне авионе.

Акцију за пресретање авиона наредила је Виша команда у складу са Законом о ваздушној пловидби СФРЈ. После идентификације посаде румунска летелица је наставила пут.

У команди аеродрома кажу, обавештен је Танјуг, да је према документима „Боинг. 707“ полетео из Уганде са одредиштем у Брнику код Љубљане. У товарном листу уписано је да превози „техничку опрему“. Авион из Румуније са летачким посадама имао је задатак да, такође, слети на љубљански аеродром.

У суботу у 13 сати ватрогасним возилима на аеродрому Загреб запречена је узлетно-слетна писта. Хрватске власти предузеле су све да онемогуће припаднике ЈНА да спроведу истрагу из своје надлежности. У том тренутку било је јасно да је оружање намењено Збору народне гарде Хрватске и да је плаћено средствима „Хрватског националног фонда у Канади“. Напетост око загребачког аеродрома почела је да расте. Све прилазе аеродрому Плесо заузеле су снаге МУП Хрват-

ске. Раније припремљени противтенковски јежеви и крстила постављени су иза моста преко Саве, јужно од загребачког насеља Слобоштина. Насеље Велика Горица је одмах одсечено од аеродрома и од Загреба се могло стићи само околним путевима. Пролаз је био дозвољен само припадницима ЗНГ и МУП Хрватске. У том тренутку није била искључена могућност напада на војни део аеродрома. Тада су припадници МУП отворили минобацачку ватру са циљем да униште авион из Уганде.

Служба за информисање ССНО саопштила је у суботу поподне да је „јединица ЈНА, која брани аеродром, узвратила ватром и уништила једно возило нападача. Дејства снаге МУП Хрватске су после тога обустављена.

Четрдесетпетогодишњи капетан угандског авиона „Боинг 707“ Стефан Сонго изјавио је „господа су љубазна и раде свој посао“. Према његовим речима налог за лет добио је од Службе маркетинга своје компаније уз обавештење да вози техничку опрему. Због тога се „осећам превареним јер сам се увидом после слетања, уверио да смо превозили врло опасан и експлозиван терет“, изјавио је капетан Сонго.

В. КРАСИЋ

ЗАГРЕБАЧКИ АЕРОДРОМ ПЛЕСО ЈЕ ЗАТВОРЕН, А ПРИЛАЗИ ЊЕМУ БЛОКИРАНИ |

Чудни увјети „царињења“

Хрватски медији веома штуро обавјештавају јавност, тако да су грађани тек преко Јутела информирани о каквој се то „чуд-

ној“ роби ради

Загреб. — Загребачки з2еродром Плесо је затворен, а прилази њему и оближњој Великој Горици у потпуности блокирани. Из промета је искључен и дио градске обилазнице којом се иначе усмјерава теретни промет из смјера Београда и Љубљане. Стога сви шлепери и тешки камиони промичу кроз јужни дио града. За становнике Загреба његова зрачна лука већ други дан само је ново жариште несигурности, мјесто одакле грме необичне летјелице, повремено и тенковски мотори из 06лижњег војног гарнизона.

Дневне новине углавном преносе изјаву помоћника министра унутрашњих послова Јошка Морића у којој се наводи: „Војска се из непознатих разлога одлучила на присилно слијетање зракоплова. Тиме је преузела дио надлежности цивилних органа власти“. Морић

надаље објашњава да је један од присилно спуштених авиона још у загребачкој зрачној луци те да се у њему налази „роба за насловнике изван Републике Хрватске“. Зато је „федерална војска затворила

за промет зрачни простор из-.

над Републике Хрватске и Републике Словеније“.

Цијеле суботе грађани су ослушкивали вијести и објашњавање о каквој се то роби ради која се мора „царинити“ у тако необичним увјетима. Истина Морић је у изјави додао да је, што се присилно спуштеног и задржаног угандског авиона с том необичном „робом за царињење“ тиче МУП-овим људима био онемогућен сваки прилаз аеродрому и задржаном авиону. У суботњим вечерњим вијестима грађани су обавијештени да је из зрака уништен један полицијски

комби који је покушао прићи _

иза угандског авиона. Становици села надомак Загребачког аеродрома упозоравају више или мање случајне пролазнике да не прилазе аеродрому, јер од тамо пуцају снајперисти и на наоружане гардисте. Касно у ноћи пуној неизвјесности грађани Загреба били су путем телевизије информирани о каквој се роби ради коју је овамо донио присилно

"спуштен угандски авион. Они-

који гледају програм ТВ Сарајева, стога и ЈУТЕЛ — могли су у суботу око 22.30 видјети како се из утробе задржаног авиона истоварује оружје. За остале грађане ХТВ је у свом „Избору“ из програма југославенских тв-станица неколико сати касније пренио дио ЈУТЕЛ-ове слике о искрцавању оружја из угандског авиона на загребачком аеродрому без много коментара.

Т. Б.

ti Ин УМ 45

САОПШТЕЊЕ СЛУЖБЕ ЗА ИНФОРМИСАЊЕ ССНО О УГАНДСКОМ АВИОНУ

умешана Хрватске

и Влада

|" Уговорена вредност порученог оружја износи два

милиона долара, а преостала количина, по речима Кикаса требало је да буде испоручена у наредних неколико дана Ф Обманута и посада авиона

У авиону компаније „Уганда аирлинес карго“, марке „боинг 707“, кога су јединице Југословенског ратног ваздухопловства приморале да слети на аеродром „Плесо“ у Загребу, поред чланова посаде налазио се и Кикас Фрање Антон, рођен 18. маја 1936. године, Хрват, канадског држављанства. Власник компаније „Антон Кикас лимитес“ у Торонту по занимању је геодетски инжењер. У Канаду је емигрирао фебруара 1968. године. У првом разговору са службеним органима Југословенске народне армије Кикас је изјавио да је председник Друштва хрватских бизнисмена и интелектуалаца у Торонту, које броји 225 чланова. Сви водећи. чланови тог друштва чланови

су и Хрватске демократске за-

једнице. -

Према речима Кикаса Друштво је прикупило 880.000 долара за наоружавање оружаних снага Републике Хрватске. Новац је депонован у банци у Клагенфурту (Аустрија) 22. августа ове године. Након подизања новца у Клагенфурту, делом у готовини, а остало у чековима, Кикас је отишао у Беч, а затим у Франкфурт, где се сусрео са групом аустријских и немачких бизнисмена. Будући да је уз њихову помоћ обезбедио куповину оружја у Јужноафричкој Републици, отпутовао је у Јоханесбург и на аеродрому у Мабату преузео веће количине аутоматских пушака „сар 5,56 мм“ и друге војне опреме.

Кикас га је затим авионом угандске компаније допремио у нашу земљу за потребе Хрватске демократске заједнице и оружаних формација Републике Хрватске. Овлашћеним органима Југословенске народне армије он је изјавио да је цела акција уговарања и транспортовања оружја обављена у договору са руководством Републике Хрватске.

Након првих консултација, које је Јанко Херак, председник Хрватског националног“ фонда у Торонту, обавио са Антоном Врдољаком, Антон Кикас и Ратко Ференчић, председник Хрватске демократске заједнице за Канаду, допутовали су у Загреб 3. августа ове гдоине ради договора са представницима Владе Републике Хрватске. На аеродрому „Загреб“ сачекао их је Антон Врдољак и одвезао у републичко Министарство унутрашњих послова где су их, по речима с Кикаса, примили Славко Дегориција, заменик и Вице Вукојевић, помоћник министра унутрашњих послова Републике Хрватске. Том приликом постигнут је дефинитиван договор о набавци оружја, при чему је Дегориција ради пружања стручне помоћи у уговарању набавке Кикасу ставио на располагање јана Габрижа из Министарства унутрашњих послова Републике Хрватске.

Кикас је поново боравио у Загребу 7. августа ове године. Тада је у новом сусрету са Дегорицијом размотрена кон-

кретна понуда коју су у међув-

ремену добили из Аустрије. Са понудом се званично сагласило и Министарство унутрашњих послова Републике Хрватске. Кикас је изјавио да је на аеродрому Брник требало да их сачекају представник Владе Републике Хрватске и сарадник Славка Дегорицие Јан Габриж mMa3 Министарства унутрашњих послова Хрватске“. Према изјави Антона Кикаша, у уговор о том послу унета је фиктивна одредница о испоруци резервних делова за тракторе. Као наручилац робе

наведена је РО „Раде Кончар“.

у Загребу. Уговорена вредност порученог оружја износи два милиона америчких долара. Овом приликом на загребачки аеродром доспела је пошиљка у вредности 800.000 до-

лара, а преостала уговорена

количина оружја, по речима Кикаша, требало је да буде испоручена у наредних неколико дана“.

Сви чланови посаде авиона угандске компаније, којим је допремљено наоружање изјавили су да су тек по слетању на аеродром Плесо сазнали да је превожен врло опасан експлозиван материјал. Све време су били у уверењу да превозе, како им је речено, разну техничку робу.

Пилот авиона изјавио је да је добио налог за лет у Љубљану правцем Грчка — Бриндизи — Анкона — Пула — Метлика — Љубљана. Лет је, како је рекао, био нормалан до изнад Бриндизија, када му је италијанска контрола саопштила да контрола летења из југославије пита шта вози и зашто лети у Љубљану. Тада је он позвао Антона Кикаша, непосредног извршиоца набавке и транспортовања оружја, и питао га шта превозе, а овај му поновио да је реч о техничкој роби.

Након тога је кренуо у прав-“

цу Сплита и кружио над Јадраном све до добијања одобрења од југословенске контроле летења да лети за Љубљану. Запазио да је Кикас био видно узнемирен, инсистирајући да се по сваку цену још пре добијања дозволе за улазак у југословенски ваздушни простор лети за Љубљану. Један од чланова посаде саопштио је да је после 7 часова лета чуо да немају дозволу за улазак у Југославију, што га је веома изненадило и забринуло.

По његовим речима, белац Антон Кикас био је врло узнемирен и одмах по том сазнању. отишао у пилотску кабину. Члан посаде задужен за контролу утовара изјавио да му је на аеродрому показан некакав папир на којем је, наводно, писало да је техничка опрема коју превозе намењена влади Југославије. Том приликом Ки-

кас им је чак представљен као

представник владе. - i

То је, по изјави овог члана посаде, учинио извесни белац, стар око 40 година, који је био у друштву са Кикасом и вероватно имао задужење да обмане посаду.

југословенске

(Танјуг) _