Borba, 27. 04. 1994., S. 16
Country
Mešanac iz Lubbocka, Texas, Jimmie Dale Gilmore, polu Irac polu Čiroki Indijanac, izvodi najvažniju rekonstrukciju country idioma od Grama Parsonsa do danas. Turobni anđeo, Gram Parsons, je početkom sedamdesetih godina uveo u rock neke ključne elemente velikog country mita, spojio sentimentalizam i religioznost country-ja за цгgentnošću rocka i imanentnom tendencijom te muzike ka ispitivanju konačnih moralnih implikacija svakodnevice. Tako je nastao jedan od najlepših bastarda popularne muzike: country rock.
Gilmore ovih dana, svojim sjajnim albumima, radi, reklo bi se suptilniji posao. On gradi potpuno novi filosofsko-etičko-estetski background country-ja. Prepoznatljive konture i kulise country-ja u verziji Jimmie Dale Gilmorea zbunjuju neobičnim konotacijama. Iščašena semantika Gilmoreovog country-ja rezultat je potpuno neočekivanog obrazovanja. Đak Bertranda Russella, ekspert logičke i lingvističke analize, superiorni poznavalac Hindu filosofije, Gilmore je istovremeno i hodajuća
repertoar ima preko 1.000 jedinica) i personifikacija zapadnjačkog svetonazora. Sve te personalne kontradiktornosti imaju svoj ekvivalent i u Gilmoreovoj muzici koja se na čulnom nivou prepoznaje kao pravoverni соuntry, reklo bi se i starovremenski. Na intelektualnom nivou, međutim, ta muzika zbunjuje potpuno neočekivanim značenjima. Gilmore se na country sceni pojavio početkom sedamdesetih
Album „Fair & Square“ za ne-
zavisni Hightone iz 1988. godine enciklopedija country-ja (njegov predstavljao je „come back“ Gilmorea. Bila je to superiorna ploča koja je pompezno najavila najznačajniju country karijeru našeg vremena. Od tada je Gilmore snimio još tri savršena albuma („Jimmi Dale Gilmore“), Hightone, 1989, („After Awhile“ (Elektra, 1991) i „Spinning Around The Sun“ (Elektra, 1993)... Služiće se neverovatnim ekspresionizmom, u kojem su se mešali vokalni stil pedesetih i sentimentalnost karakteristična za „kraj veka“, pevajući intenzite-
~
ilustracija
JIMMIE DALE GILMOR
za kraj veka
zapravo skrivena mala ljudska tajna življenja.
Pažljivo slušanje Hank Williamsove „Pm So Lonesome I Could Cry“ u verziji Jimmie Dale Gilmorea može poslužiti kao
navedenih tvrdnji. Postoji trenutak u toj pesmi kada se Gilmore i njegov slušalac odlepe od dobro znanog predloška i krenu u mračne katakombe usamljenosti „Jašući“ na vanvremenskom, nadnaravnom Gilmoreovom glasu.
Ova kompleksnost i višeznačnost koju Gilmore postiže u dobro znanim i čvrsto zadatim
BORBA SREDA 27. APRIL 1994.
INŽENJERI LJUDSKIH DUŠA: GORDAN PAUNOVIĆ
Hobi kao zanimanje
Koordinate: Radio B 92
„Ritam u sredu“ sreda 13-14,30
„Supermenova sestrica“ četvrtak 22 — 23
III program Radio Beograda
„Alternativni rock“ subota 22 — 23 Zanimanje: Muzički urednik B 92
Omiljeni albumi: „Sister Lovers“ Big Star „Mrmur“ REM
Omiljena pesma: „Sweet Thing“ Van Morrison Omiljeni filmovi: „Big Wednesday“ John Milius „Unforgiven“ Clint Eastwood
Heroj za sva vremena: John Peel
Lični stav: Moja generalna životna ideja je bila da svoj hobi pretvorim u zanimanje. Pošto mi je životni put do dvadesetčetvrte bio prilično konformistički i uglavnom vezan za školu i osmišljavanje budućnosti na uobičajen građanski način „„od-sedam-do-tri“, и jednom trenutku sam se našao u čudu i shvatio da taj život neću moći da živim. Srećna okolnost je moja veoma jaka eskapistička linija — muzika i film, koja je na kraju pobedila onu konformističku. Tako sam umesto dobro plaćenog inženjerskog posla počeo da puštam muziku na radiju za mizerne honorare i pišem tekstove za „Ritam“, koji nikada NEĆE biti plaćeni! Ali sam dobio i nešto što se ne plaća: unutrašnji mir. To što se u međuv"remenu ispostavilo da sve to nije bilo uzalud i da je izazvalo reakcije ljudi oko mene nije sasvim nebitno, ali mi znači mnogo manje od samog bavljenja poslom koji želim.
ma: u RUS-u onima koji se bave rokenrolom ovde, što je vrhunska svetska utopija; „Supermenova sestrica“ je u шеnutku nastajanja (septembar 1990.) bila apsolutno jedina emisija u etru ove države koja je pokrila najširi korpus američke i australijske alternativne rok-muzike, od neo-tradicionalnih do eksperimentalnih sastava. Dakle, one pomažu da ova muzika, zasnovana na ogromnom entuzijazmu, uUOpšte dopre do ovako opskurne zemlje. Zato je, uostalom, i Radio B 92, uprkos mnogim manama koje verovatno ima,
Biti u medijima je veoma težak posao, utoliko što zahteva stalno dokazivanje. Pisac napi- ključni događaj u Beogradu še jednu sjajnu stvar u životu i poslednjih pet godina, Što se
руне ил
а |
tom koji prži pesme, pretvarajući ih u male auditivne dragulje, Gilmore je svojim „operetskim tenorom“ vukao country jedinim mogućim putem između banalnosti i autentičnosti, srceparatelnosti i iskrenosti. Držeći tako svog slušaoca pod stalnom tenzijom Gilmore mu je omogućavao da istovremeno otkrije neslućenu lepotu tog prikazanog idioma (country) i da shvati da je u „svakidašnjoj jadikovki“
kada je zajedno sa još dvojicom ključnih ljudi teksaškog, Novog country-ja, Joe Ely-om i Butch Hancockom, predvodio „više 1еgendu nego band“ The Flatlanderse. Od 1972. godine do 1988. godine Gilmore se bavio filosofijom, meditacijom, istočnjačkim religijama i raznim drugim eZOterijama. Kao da je, Gilmore, iživljavao ideje i zablude šezdesetih do konačnih granica.
granicama jednog tradicionalnog i konzervativnog idioma, dovela je do saradnje sa grunge prvoborcima Mudhoney. Njihov mini LP koji se pojavio ovih dana zbunjuje i provocira ljubitelje rocka u svetu. Kad JDG i Mudhoney zapevaju Townes Van Zandtov „Buckskin Stallion Blues“ postaje vam jasno да је nova era rock'n'rolla otpočela.
Žikica Simić
može lepo da sedi kući i živi” oseća i kroz uticaj na druge od tantijema i slave. Ovde, medijske kuće (Studio B), da međutim, moraš stalno da bu- okrenu svoju radikalnu kodeš u događajima i reaguješ. muercijalnu koncepciju ka alIzmeđu ostalog, to je i razlog ternativnijem zvuku. Nesreća što ova zemlja nema puno sjaj- je što se hrabrost i iskrenost nih ljudi, koji dugo izdržavaju misije muzičke redakcije „deu ovom poslu: on zahteva in- vedesetdvojke“ ne čuje dalje teligenciju, koncentraciju i lu- 'od (beo)gradskog jezgra. Jer, cidnost, a ne uzvraća materi- nije naročiti problem biti fenojalnom sigurnošću. menalan u svojoj ulici — vred-
Svojim emisijama trudim se nost se potvrđuje u mnogo šida pomognem drugim ljudi- rem okviru! Zorica Kojić
Žurka u
SAINT ETIENNE
tigrovom zalivu
Nakon smrti Mančestera, engleska pop kultura doživljava potpunu amerikanizaciju kako žanrovski tako i muzički. Ne u smislu da noviji britanski bendovi zvuče suviše gitarski ili grunge, već jednostavno nema više šarmantne senzibilnosti koju pamtimo iz najboljih dana karijere pomcnutog grada. Poslednji nosioci tradicionalnog alter-dance zvuka sa početka devedesetih su sigurno Pet Shop Boys, New Order i u novije vreme Saint Etienne. Prvi album St. Etienne, Foxbase Alfa, izašao je u izdanju Creation rec. Bilo je to jedno od otkrića za tu godinu. Nezaboravna dance obrada Neil Young-ovog klasika „Only love can break your heart“ prepuna šarma, britanske suptilnosti i, zašto ne reći, inteligencije. Dance muzika poprima novo značenje — ne zaboravite Massive Attack. No, muzička javnost biva previše obuzeta fenomenom zvanim Nirvana (s punim pravom), tako "Ја ie sve (ili skoro sve) iz tadašnje dancc
produkcijenj ostalo u senci. Ipak, iz Dbritanskih i evropskih klubova još uvek ide ona vrsta hladne energije, onaj super-vajb post snobističke ideologije čiji su nosioci upravo St. Etienne. Radost plesanja, uz neodoljivu dozu krajnje bezazlenog humora.
93. Izlazi „So Tough“, hvalospev britanskoj kulturi, na momente šovinistička ploča nakićena raznim citatima iz filmova britanske produkcije. Duhovit potez, nema šta, ipak — penal! Alfa i omega muzike St. etienne su i dalje kalorični ritmovi i sjajna produkcija. „Avenue“ — zarazna poruka jedne generacije koja uživa na najčistiji način — igrajući. Glamur do granice kiča, ali nikad dalje od toga. „You're in a bad way“ — pubertetska oda ljubavi bez frustracija (posle Morrisseya ništa nije ostalo, zar ne). Nakon slušanja ploče shvatate da je život stravično zabavan, iako ste to već hiljadu puta čuli, ali nikad zaista doživeli.
_Iste godine izlazi kompilacijski „You
need a mess of help to stand alone“. Zbirka neobjavljenih singlova plus B strane istih. Idealna ploča za vašu žurku. „Who do you think you are“, „I was born on Christmas Day“, numera koje ujutro ulaze u vaše uvo brzinom svetlosti i tu ostaju do kraja dana. Potpuno neodoljivo i tinejdžerski naivno.
Konačno — „Tiger Bay“, ploča iz ove godine, totalno remek delo nove unetnosti. DJ Kultura trijumfuje — ovaj put smireno, lucidno i potkožno. Savršena ploča za svakog kome je dosta „gitara, a.
ne voli tehno! „Pale Movie“ — pesma koja po načinu na koji je odpevana u najmanju ruku podseća na najzvučnije hitove naše narodne muzike, nemojte pogrešno shvatiti... „Tiger Bay“ — ploča za svaku priliku: krevet, ulicu, klub, auto... Vaša privatnost nikad nije bila inspirativnija. Van kolektivnog duha, žurka u vašoj glavi tek je počela. Dobar provod je zagarantovan. Ne treba vam tehno, ne trebaju vam opojna sredstva niti mahanje glavom. Samo jedna udobna fotelja i ceo svet je vaš! Nenad JEVTIĆ