Borba, 24. 09. 1994., S. 30

XX

Subota - ı 24-25. septemba

d pamtiveka do”naših dana ljudi suna razne načine pokušavali da pobede strah od smrti, da produže sećanje na sopstvenu ovozemaljsku egzistenciju. Podizali su velelepne grobnice i mauzoleje, mumificirali pokojnike, pravili statue i biste verne liku nestalog

pokojnika, organizovali raskošne

pogrebne rituale, širili verovanje u zagrobni život. | sve to kao odbranu pred ništavilom i ružnoćom smrti.

Strahu od smrti ljudi su se najčešće suprotstavljali pompeznim i luksuznim ceremonijalima, ali često i humorom i ironijom. Iz srednjeg veka :·poznati su prizori „Danke тасабге“, vesela, razuzdana kola, u kojima zajedno igraju mrtvi i živi. U Rumuniji, u oblasti Maramureš, i danas postoje „vesela groblja sa nadgrobnim spomenicima iscrtanim šaljivim prizorima iZ života pokojnika, sa duhovitim, često lascivnim epitafima. „Uneozbiljavanje" smrti nije, međutim, tipično samo za evropsku civilizaciju. O jednom neobičnom običaju poigravanje sa

ŽIVOT KAO PRIPREMA-ZA SMRT

„Mer

stručnjaci za primitivnu umetnost proglasili su neke od ovih predmeta pravim umetničkim delima i već im obezbedili.mesto u galerijama i muzejima širom Amerike.

Kovčezi iz Gane, po pravilu unikati, pravljeni su u obliku koji simbolizuje pokojnikovo zanimanje ili hobi. Tako se ribari sahranjuju u velikim ribama ili jastozima, stočari u kravama, lovci u panterima i leopardima, zemljoradnici u

гррав рога PJAV}TKCOJVA|| Sa

glavicama luka ili klipovima kukuruza. Za plemenske pogla rezervisan je orao — simbol mc za one emancipovanije, koji su kola ili priželjkivali da polete avionom, prave se kovčezi u o „Mercedesa" ili malih aviona. Ovi lepo oblikovani kovčezi,. najboljeg drveta, šareno oboje do najmanjih sitnica imitiraju originalni predmet, koštaju oko dolara, što je više nego nacion dohodak po glavi stanovnika u Ali običaji se sve više Šire, sahrane postaju pravi društver događaji. Na njima se ponekac više od dve hiljade ljudi. Jedari

U nekim krajevima Gane sopstvena smrt ljude košta više nego što ih je koštao gotovo ceo život. Ekstravagantni pogrebni kovčezi, u obliku aviona, ribe, jastoga, veselo obojeni su poslednji

– а Često i jedini –—– luksuz koji mnogi od njih sebi priušte

smrću u Africi piše u septembarskom broju časopisa „National geografic“, glasniku američkog geografskog· društva. а

Mnogi pripadnici naroda Ga, koji živi uz obale okeana, sahranjuju se u mrtvačkim kovčezima koji imaju najneobičnije oblike i veoma su raskošno dekorisani. Etnolozi i

pripadnik plemena Ga ovako objašnjava ambiciju i najsirom: ljudi da imaju skupocen, ekstravagantan kovčeg: „Najte borba u životu je da se zaradi dovoljno da bi se mogla platiti pogrebna ceremonija“.