Borba, 02. 09. 2003., S. 20

20

Stare i nove konzervacije stakla

Rešavanje problema starih konzervacija postaje sve značajnije ı verovatno će to ubuduće biti jedan od najvažnijih. zadataka konzervatora u mu-. zeJima. | ,

Problemi se odnose na materijale korišćene u prošlosti. koji nisu izdržali probu vremena: promenili su boju, izgubili svoja mehanička svojstva ili su promenili fizičko- · hemijski sastav arheološkog · predmeta. Stare konzervacije . značajno utiču na fizičku bezbednost i istorijsko-kulturni integritet predmeta. Predavanje na temu “Stare i nove konzervacije (rimske staklene ure)” održaće danas. (13 časova) Mila Popoviću Narodnom muzeju. .

Aleksondrijski

muze|

Egipatski predsednik Hosni Mubarak u nedelju je svečano otvorio Nacionalni muzej u Aleksandriji u okviru intenzivne kampanje obnove ovog drugog po veličini grada u Egiptu ı nekadašnje letnje prestonice zemlje.

Smešten u restauriranoj vili koju Je egipatska vlada svojevremeno otkupila upravo u ove svrhe, muzej će u svojoj Zbirci imati oko 1.800 eksponata iz faraonske, rimske, koptske, kao i islamske epohe u Istoriji Egipta, ali i iz savremenog doba, Javlja EP.

Pored intenzivne kampanje obnove grada, lane je svečano obeleženo otvaranje 230 miliona dolara vredne biblioteke koja predstavlja neslednicu čuvene Aleksandrijske biblioteke, osnovane oko 295. godi- . ne pre nove ere.

Ba aa ay A ae rana ii Si air RIO AG IE nga aas IA an AID AA iii AAA l A RANA a

ODO ON OOSODGA ODO SOSOOEOORASODNV O OON

Keramika Iz Gane

Izložba originalnih radova umetnika keramičara Džemsa Kvame Amoaha iz Gane, koji su nastali tokom simpozijuma “Svet keramike” u Aranđelovcu, otvorena je Juče a trajaće do 10. septembra u Muzeju afričke umetnosti u Beogradu.

Kako je istaknuto u najavi izložbe, radovi umetnika iz Gane odražavaju tradiciju i kulturno nasleđe naroda koJem pripada. |

Figura poznata kao “Akuaba”, koja je ujedno simbol plodnosti ı ideal lepote kod naroda Ašanti, poslužila je kao inspiracija za venac figu- | ra koje krase obode velikih_ ćupova.

Simboli sa tkanina “Adinkra” našli su se na posudnoj keramici ovog umetnika, in- | terpretirani na njegov osoben ” način, slobodnim potezom koji čak podseća na istočnjač- | ku kaligrafiju. -

aas

aas

ušorak, 2. septembar 2003.

Irijenale savremene keramike

Već 35 godina postojanja Trijenala keramike i sa iskustvom deset održanih manifestacija u Subotici, u kojoj je i bila prva izložba, i u Beogradu, uočili smo da, posebno od druge polovine 80-tih godina prošlog veka, među dobitnicima nagrada trijenala obavezno susrećemo i keramičare najmlađe gaca lĆ: naglasila je Olga

ram, direktor likovnog susreta u Subotici na otvaranju 11. Trijenala savremene umetničke keramike.

Osnovano 1968. godine zahvaljujući saradnji Muzeja primenjene umetnosti iz Beograda i Likovnog susreta iz Subotice, Trijenale traje već 35 godina kao manifestacija dobro osmišljenog: koncepta, ı uz veliko interesovanje umetnika. Tako je postala jedna od najznačajnijih manifestacija umetničke keramike u našoj zemlji.

Kao ı u desct prethodnih, i ova Jedanaesta izložba ima za cilj da ponudi jedan od mogućih odgovora na pitanje kojim pravcem se kreću savremena umetnička stremljenja. Primetna su originalna dela sa visokim dometima keramičara koji se potvrđuju ne samo u našoj zemlji, već i u inostranstvu. Na izložbi su predstavljeni radovi autora raznih generacija čija se

kultura

U SUBOTIČKOM LIKOVNOM SUSRETU

Ljubica Jocić: "Roising ||”

do apstraktnog izraza, različite umetničke vizije. Posebnu pažnju privlače dela mladih stvaralaca koji stasavaju u vremenu novih tehnologija, kompjuter ske animacije i masovne serijske proizvodnje. Pojavljuju se nove ideje multimedijalnih umetničkih ostvarenja. Vidljive su dve generacijske linije u genezi savremene srpske keramike. Jedna sledi tradicionalna

usmerenja, našu srednjovekovnu baštinu, etno-keramiku, umetnost drugih drevnih naroda ı drevnih civilizacija, a naroči{o srpsku grnčarsku tradiciju, a druga sledi zasebnost i samoSVOJNnOSt. Nagrađena su dela na kojima je najizrazitije iskazana originalnost, veština u izradi i korišćenju materijala i saglasnost

ostvarenja kreću od figuralnog

U svakom ratu ima ljudi koji nestaju. Ovom rečenicom koju je general Leopoldo Galtijeri izrekao Još 1982. godine počinje knjiga “Zamišljati Argentinu” Lorensa Torntona, koja opisuje stanje u ovoj latinoameričkoj zemlji za vreme terora generala...

To je, po mišljenju kritičara, avanturistička i ljubavna priča koja se događa tokom mračnih sedamdesetih, kada je mnogo ljudi netragom nestalo u zatvorima i mučilištima generalskog režima. Glavni junak Karlos Rueda u tom haosu ostao Je bez supruge, koju su iznenada odveli. Zatim je dobio nesvakidašnji dar - u snovima na javi dobija jasne viZije o sudbini nestalih - jedino ne može da otkrije šta se dogodilo njegovoj supruzi. Pošto je doveden do ivice očaja, okreće se jedinom oružJu koje zapravo ima, a ne mogu mu ga oduzeti - mašti, pričama i mističnim tajnama ljudskoga duha...

Tornton je već ovim prvencem osvojio brojna priznanja između ostalih i nagradu Fondacije Ernest Hemingvej, a prestižni Njujork tajms proglasio Je ovo delo za jednu od znamenitih knjiga godinc. Delo je objavila narodna knjiga u ediciji “Megahit” i prevodu Natalije Pavlović.

Isti izdavač nedavno je štampao i interesantan priručnik pod nazivom “Ukrštenica kraljica zagonetki” iz pera Momira Paunovića, namenjen ne sa-– mo zaljubljenicima u enigmatiku nego i pasioniranim “rešavačima” željnim da upotpune znanje iz ovce oblasti. Pavlović je jedan od naših najpoznatiJih enigmata, a ovde se pored ostalog, bavio i istorijom domaće cnigmatike, ali je i teorijski razmatrao oblike ukrštenica, njihove karakteristike i kriterijume uspešnosti, uz obilje primera.

Roman “Dom lordova” Filipa Rozenberga, na fin način spaja ono najbolje iz “Kuma” i “Vašara taštinc”. To je uzbudljivo delo koje se bavi istraživanjem moći, na njujorškoj berzi, kroz priču o zlehudoj sudbini Džefrija Blejna, koja počinje na proslavi 18. rođendana njegove ćerke, u prisustvu “krema” njujorških poslovnih i društvenih krugova: Na vrhuncu zabave, jedan od njegovih prijatelja siluje mladu gošću, a Blejn se složio sa zahtevom da ne obaveste policiju. Nemilom događaju,

sa temom. Slađana Danojlić je

međutim, prisustvuje i novinarka trač rubrika, koja bi mogla da stvori komplikacije...

Kolika je cena njenog ćutanja i ko će Blejnu pomoći da se iz svega izvuče? Uzbudljiva, napeta i

veoma zabavna knjiga, pravo remek delo, kako ga Je Ocenio proslavljeni pisac ovog žanra Nelson dc Mil, dok je Sindi Šeldon naglasila da se roman čita u Jednom dahu. Knjigu je prevco Uroš Tomić, a obJavila “Laguna”. MP.JNJSJIP)

| i | } | |

Zl nagrađena za rad “Dar”, ube-_ dljivo i originalno sa jasnom porukom, u kategoriji “Nove ideje i nove generacije”. Na- · gradu Trijenala dobio je Dejan ) Stepanović za “Šolja Li II”, nagrada “Kokan Đorđević” pripala je Aleksandru Miletiću za. rad “Klica”, a posebno priznanje ULUPUDS-a je dodeljeno Tijani Dujović Liščević za rad | “Movimento 2002”. Velika na- – grada pripala je Jasmini Pejčić za “Introspekciju 2002”, a nagrada Likovnog susreta Nadi Aksentijević za “Mrežu za vetar”. Srđan Vukajlović je dobitnik nagrade Trijenala za delo “Trag”, jer odražava savremene događaje. Glavnu nagradu za rad iz 2003. godine dobila je Jasmina Pejčić za delo “Bez naslova”, pronašavši u njemu originalnost i slojevitost značenja. Nagradu Muzeja primenjene umetnosti dobila je Ljubica Jocić. Ovi radovi su zaslužili da budu nagrađeni, po odluci Zirija, jer su najizrazitije iskazali originalnost, senzibilitet, veštmu u izradi i korišćenju materijala.

I ovom izložbom u subotičkom Likovnom susretu, trijenale savremene umetničke keramike je opravdalo ugled najprestižnije manifestacije u oblasti keramike.

OI CC OR M

M. Belančić

JAPANSKA VLADA DODELJUJE BESPOVRATNU POMOC ZA INSTITUCIJE

KULIURE U SRBIJI | CRNOJ GORI

Tehnika budućim glumcima i rediteljima

Vlada Japana odlučila je da Srbiji ı Crnoj Gori dodeli bespovratnu pomoć za projekte u oblasti kulture u iznosu od 49,4 miliona japanskih jena (oko 411.666 američkih dolara). Pomoć je namenjena za nabavku opreme za snimanje i reprodukciju zvuka i slike za Fakultet dramskih umeinosti Univerziteta umetnosti. Dana 3. septembra. 2003. godine u Beogradu, NJ. E. g Rjuići Tanabe, ambasador Japana u Srbiji ı Crnoj Gori ı g. Branko Lukovac, ministar za ekonomske odnose sa inostranstvom Srbije ı Crne Gore, razmeniće zvanične note kojima će ova pomoć biti zvanično aktivirana.

Vlada Japana je, želeći da pokaže razumevanje za izuzetno tešku situaciju u kojoj se našao Fakultet dramskih umetnosti Univerziteta umetnosti, odlučila da kroz ovaj projekat pomoći u oblasti kulture obezbedi različitu opremu za snimanje ı reprodukciju zvuka i

slike za ovaj fakultet, a sve to sa ciljem da ı na ovaj način doprinese unapređenju kvaliteta nastave u oblasti izvođačkih umetnosti u Srbiji i Crnoj GoII .