20. oktobar
ЦК = н М
+ | ,
_. и задаци омладинских организација
ЊЕ 1
"5
ШКОЛСКО ГРАДИВО
20 ОКТОБАР
Таса _ ДОПРИНОС УЧЕНИКА ОБНОВИ И ИЗГРАДЊИ МЕРИ СЕ ДАНАС ТИМЕ КОЛИКО И КАКО ДОБРО САВЛАЂУЈУ
+
Узроци слабог учења по школама
д почетка школске годи-
не наше омладинске организације · по школама стручним, ученика у привреди, гимназијама — решиле су низ крупних задатака који су пред њих постављени. Масовно ангажовање у агитацији и избо: "рима за Уставотворну скупштину Народне Републике Србије, спровођење евиденције и избора за школска руководства — поред осталог, неки су од већих успеха који су истовремено учврстили и ојачали наше омладинске организације.
Свршавајући низ других задатака наше организације запоставиле су учење, тако да је дошло до појаве знатног броја слабих оцена у већини школа Београда и Земуна. Школа ученика у привреди у Белсапу има 197 ученика, а 286 слабих оцена. У тргозачкој а кадемији у Земуну, која има 156 ученика. иуа близу 100 сла. бих оцена. У Четвртој мугзој број слабих оцена извоси 1329, У Трећој женској 1601. У Првој мешовитој гимназији у Зе.
' муну, која има 935 ученика, до.
сада је зећ пало 1684 слабих оцена. У Првој трговачкој академији у Београду има 1700 Слабих оцена. Само у јетном одељењу _ првог разретла исте школе има преко 100 слабих оцена. Прва мупжа са 1400 у ченика има 2250 слабих. У Другој мушкој гимназији бпој слабих оцена пребацује 2500.
Овакво стање у погледу учења у већини школа руководило је, између осталог, Град. ски одбор Народне омлалине да по тим питањима сазове београлски школски актив, који је донео одпећене зашључКе за побољшање учења у на: шим школама.
Узроци слабог учења
Неоспорно је да су и објективне потешкоће условиле донекле овакав развој ствари у вашим школама. Велики број ученика у појединим одељењима, рад више смена преко дана У истој школи, немање уџбеника из неких предмета, не
. достатак разних кабинета, справа и учила — уништених за време рата — утицале су У
извесној мери на,нормалан ток наставе. Но главне разлоге треба тражити код самих ученика, у схватању, постављању и извршивању _ залатака неких наших омладинских организација у школама у погледу учења, Кол наших другова, у већиви школа, постоји још увек погрешно схватање да су школа и учење једно, а рад омладинске организације друго. Пола“ зећи од овог неправилног глелишта дошло је до тога да у већини школа учење није схваћено као главни и основни 38датак наших омладинских организација у школама, Велики број слабих оцена, слаб успех У учењу указује да наше омладинске организације у већини "школа нису још оријентисане на питању учења, да још увек
_ савлађивање школског градива
| 1 ђ
7 4 =>
“
није проблем о коме појединци, руководства и организације морају даноноћно да мисле и да поред индивидуалног рада проналазе разне друге помоћ: не начине, училачке групе, ван"редне часове за слабе ученике, курсеве итд. за исправљање "слабости у погледу учења. Утапајући се у низ организационих и техничких ствари зане"марујући учење, наше организације у већини школа пренебрегавају и не спроводе пра: вилно у живот одлуке Петог пленума Централног већа, које је учење поставило као основни и главни задатак омладинских организација У школама. Наше организације сврша-
_ вају успешно читав низ оста-
"лих задатака, а. овако велики број слабих оцена говори да већина наших организација у школама нису још увек тежи“ ште рада бациле на учење, да још увек не живе довољно на том питању,
Било би неправилно рећи да наше организације и руководства нису мислили о овоме. На састанцима школских одбора дискутовано је о слабом стању
_у учењу и предвиђене су ме-
ре за отклањање грешака, направљен план — али је то све остало на плану. Наше организације у већини школа нису у_ меле практично да спроведу у живот свој наважнији задатак _— савлађивање школског градива. Поред овога, код наших активиста усадила су се погре-
шна схватања — остала још из времена старе Југославије — да оцене нису мерило знања. С друге стране постоји и мишљење, исто тако неправилно, да је важно знање а не оцена,
Две године по ослобођењу је прошло. Школа се увелико ослободила У свом наставном плану апстрактности и формализма, настојећи да пружи ученицима што више корисног знања. Заведен је јединствени школски систем, којим су укинуте разне препреке за развој омладине, Наш наставнички ка: дар правилно спроводи упутства Министарства просвете. Разумљиво је да данас, када је залагањем народних власти омогућена редовна настава, никакве толеранције у погледу 0. цењивања не може да буде. О. цена је данас позитивна ствар и стварно мерило знања које фактички постоји. Овако велики број слабих оцена управо показује стварни степен знања наших ученика у већини школа Беоргада и Земуна.
Имајући у виду велики до: принос омладине Београда У време народно ослободилачке борбе, огромне до сада постигнуте резултате у израдњи наше земље у Београду, на Омладинској прузи, Посавском каналу, очигледно је да су појаве слабих оцена једна тренутна слабост наших организација. Наше омладинске организације су довољно јаке, учвршћене да би и ове сла: бости могле да отклоне. Прелазну заставу Трећег конгреса освојила је омладина Бгограда за залагање и испуњење задатака који су се прел омладином постављали. Сигурно је да ће омладинске организације у школама, учећи се на својим грешкама, умети да целокупну делатност усмере на питање учења, да читав рад организа“ ције оријентишу на савлађивање школског градива и да овај задатак — стицање зна: ња — реше исто тако успешно као и низ других задатак до сада. С правом треба очекивати да ће школске омладинске организације спровести одлуке Петог пленума и у потпуности одговорити својим дужностима.
Примери добрих школа
У неким школама је рад организације правилно постав. љен. У Учитељској школи, на пример, учење је од самог почетка схваћено озбиљно. Ма да и овде има известан број слабих оцена, највише у првим и другим разредима, у четвртој и петој години ретко се може наћи слаба оцена. У секретаријату школе су одлични и врло добри ђаци. у првим и дру гим разредима организовано је да један одличан ученик ради са три-четири слаба, док се у четвртим и петим разредима рад одвија у училачким групама на тај начин, што сваки ученик научи градиво индивидуално, а на групама се врши само пропитивање. Поред овога, руководство практикује појединачне разговоре са слабим ученицима. 60 научних група, правилно постављене, обухва: тају 580 ученика и знатно помажу савлађивању школског градива.
Ангажовањем НСО-а другови су У самој школи отворили читаоницу где ученици који долазе из унутрашњости могу преко дана да уче. Културно просветни рад, хор, фолклор, итд. развијен је.
У рударској школи, и поред тога што нема довољно потребних књига, справа, учила, уопште нема слабих оцена.
У средњемедицинској школи, исто тако, нема ни једне слабе оцене. У ветеринарској школи има минималан број слабих док из анатомије, која је у овој школи најважнији предмет, сви ученици имају врло добар или одличан успех. Омладинска организација је тражила да се повећа број часова, како би се што више могло научити. Организације Народне омладине У овим школама, поред још неколико других, правилно су схватиле важност учења и прегле да у пракси остваре одлу-
ке Петог пленума.
Важност стручних кадрова и културног образовања Познато је да се наша земља налази пред крупним подухватима у економској изградњи. Када период индустријализације и електрификације буде завршен измениће се умногоме изглед наше земље, За испу-
њење ових задатака нашој држави ће требати огромних материјалних, финансиских средстава, требаће много напора да привредни _ планови, који су као што је познато прорачунати за релативно кра: так временски период, буду остварени. Ако се све ово има у виду онда је јасно да се питање стручних кадрова, културног издизања људи уопште, поставља у још заоштренијој форми него што је то до сада био случај. Модерну индустрију није могуће ни замислити без кадрова који су способни ла управљају том индустријом. Ми смо управо у тој епохи развоја када је и нама неопхолно потребан — по речима великог Стаљина — поход револуционарне омладине на на: уку. Баш у вези ових задатака пред омладинским организапијама У школама, нарочито школама ученика у привреди и стручним, које су од огромног значаја за нашу земљу и њену изградњу, гимназијама, стоје одговорне дужности.
С друге стране, наше народне власта пружиле су омладини такве могућности за развој Какве никада раније није имала. Омладина је добила сва права да учествује у државном и друштвено-политичком животу земље. Закон о ученицима у привреди, отварање домова, најбоље показује бригу државе 0 младим радницима и значе знатан успех у побољшању услова рада и школовања наших ученика у привреди, Отварањем читавог низа стручних школа омогућено је да наша омладина поред стручног знања стекне и опште културно образовање. Оправка многих школских зграда, набавка У чила, кабинета, велики број стипендија и свакодневна помоћ ђачким кухињама је још јелан доказ више бриге наших народних власти о омладини — посебно школској. Народна власт је заиста дала омладини све што је било могуће. Све ове могућности, поред низа других, које је омладина стекла за своје образовање и васпитање стављају пред нашу омладинску _ организацију У школама озбиљне задатке. Од наше омладине тражи се да неуморно учи, да стекне што ви. ше стручног знања и културног' образовања, да би нашој привреди дала тако потребне кадрове који ће помоћи економску изградњу наше земље.
Задаци
Основни и главни задатак Народне омладине у школама треба да буде стална свакодневна брига да школска омладина систематски савлада
школско градиво и то боље своји и продуби стечено зна4 Одлука У пленума ЦВНО. Наши _ руководиоци морају схватити да су овоме задатку подређени сви остали задаци ученика Допринос ученика 06нови и изградњи мери се данас тиме како и колико добро савлађују школско градиво.
Такмичење у школама, према закључцима Главног одбора Народне омладине Србије, треба у учењу, као основном и сталном задатку Народне омладине, да да резултате који се данас траже од нове школе. Такмичење треба организова“ ти не само у гимназијама и стручним школама већ нарочиту пажњу треба обратити школама ученика у привреди, о којима наша рејонска _руководства до сада нису водила довољно рачуна. Треба тежити да индивидуалан рад буде основни метод учења.
Да би такмичење дало што боље резултате, руководства Народне омладине дужна су да на сваком свом састанку по ставе и стално контролишу Успех у учењу. Сви руководиоци који имају слабе оцене обавезни су да их поправе до краја полугодишта. Из истих разлога треба смањити, често пута непотребне, састанке, а масовне састанке добро је о државати суботом увече и недељом, водећи рачуна да при расподели посла сваком учени. ку остане најмање 4 сата дневно за учење.
Да би се у школама постигли жељени резултати организације Народне омладине лужне су да се боре за постојање и очување ралне дисциплине, Дисциплина треба да се одрази у томе да сваки ученик
познаје и испуњава школска правила Министарства про: свете,
Из самог излагања, јасно је да се ке ради о поправљању слабих оцена — само ради оцена, већ да је при томе најважније стицање знања, преко потребног нашој даљој изградњи земље. Овај задатак није такав да бисмо га могли решити за месец дана, У току јелне кампање. Испуњење ових задатача треба да је стална редовна брига наших о младинских организација систематска пракса наших ученика. Стицање знања је задатак о коме појединци, руководства и организације у школама морају свакодневно да мисле и да проналазе начине
за отклањање слабости, зада- .
так на који треба оријентисати целокупну делатност наших организација у школама.
Сава АНЂЕЛКОВИЋ
Напш ајикоф=
Добро је имати друга, ма како далеко био, макар га знао по гласу, било у Кини да живи или у земљи палма
гдје зебре у сјенци пасу
ил" да је, негдје у гори, убого гнијездо свио.
Ми их имамо много, расуте у сваком крају,
никад се видјели нисмо,
нису нам вечером низали своје бриге ни тугу, нит су нам писали писмо, чули смо за њих само у ратном извјештају.
"Ево, један код нашег прага крваве сигнале даје,
чујеш, брдо се стреса,
а други подиже барјак, одавна изрешетан,
у земљи Сервантеса,
трећег назирем далеко, у диму Сарабаје.
Језиком нашим зборе, говором челика врела, рјечник, и језив и мили, | у седам бура бритких, у седам офанзива ми смо га научили, језиком истим говоре и наша спаљена села.
Пламсају далеке ватре, кроз таму пробија зора,
огњена цвјета ружа,
а иза сваког пуцња, из клупка убојног дима
нова се рука пружа,
и поздрав новог друга до наших стиже гора.
Ми не звецкамо сабљом, идемо поносна лика,
јер нема радости веће,
него кад знамо добро да сваки слободар свијета
ка нама поглед скреће
и овај завичај орла држи за савезника.
Бранко ЋОПИЋ
Снешко Белић отворио је пионнирску свечаност у Дому синди
—
Пионири
ката
Београда
прослављају празник Нове године
а најбоље пионире БеоЗ града у сали Синдикал-
ног дома Градски одбор Народне омладине приредио је дочек Нове године. За њих 500 — по пет из сваког одреда са територије Београда и Земуна припремљени су дарови и две велике окићене јелке пуне играчака, боја и светиљки. У сали, декорисаној сликама из живота пионира, и сличицама из бајки, прославили _су пионири овај радосни дан, Радовали су се пионири даровима и приређеном дочеку, а радовале се и чланице АФЖ-а јер су оне највише допринеле да пионири имају овај дан.
Градски _ Културни — одбор припремио је програм, на коме су суделовали чланови драме, балетски ансамбл Музичке академије, акробате, марионетско позориште и чланови петог одреда пионира „Јурица Рибар“. '
Два пионира ударника засвирала су са галерија у трубе и огласили почетак свечаности. А онда песме, балет, хорови и рецитације низале су се једна за другом док је сала аплаудирала и радовала се.
У другом делу ове лепе свечаности дељени су поклони пионирима. Било је ту пуно, пуно лепих ствари: топлих џемперчића, ципела, чарапа, књига, море играчака и кеса са разним слаткишима,
По рејонима сакупљале су чланице АФЖ-а дарове од грађана и сакупиле; Први рејон 100 џемпера, 10 пари ципела, 50 пари чарапа, 40 књига и 200 кесица слаткиша; Други рејон — 50 књига, 7 кутија бомбона, 10 шалчића, 9 пуловера, 21 џемпер, 32 вунене капе, 10 пари рукавица, 6 друштвених игара, један шах, две тамбурице и 2 килограма бомбона; Трећи рејон 200 комада разних играчака, 4 лутке, 2 слона, 2 разбоја, 4 стреле, 7
пајаца и тако даље и 200 кесица бомбона; Четврти рејон — 150 пари _ чарапа,
75 комада играчака, 75 књига и 150 кесица слаткиша; Пети рејон — 23 кесице слаткиша, 8 бомбонијера, 20 пакета по две чоколаде, 30 одабраних књига; 10 мањих прибора
за писање; Шести рејон — 96 пакетића са слаткишима, 35 свезака, 12 малих календара,
1 пар чарапа, 1! пар ципела, материјал за блузу, 3 албума, пет кутија бојица, 7 кутија за оловке, пет друштвених игара, 8 књига и 10 оловки и Седми рејон — 300 разних предмета у вредности 8.000 динара. Поклони су дељени пионирима, али су их и они сами удицом извлачили из декорисаног рибњака који је направљен У једном углу-дворане. Ту је тек било смеха и весеља, Огледало се ко има више среће и чија рука боље баца удицу. А онда када би се повукло дрвце са удицом у широко отвореним очима „пецача“ појављивало би се питање: шта ће „уловити“, а онда у ваздуху се залепршала · чарапица, капа, стрела или пајац.
Сем пионира прослави су присуствовали претставници Централног већа Народне омладине Југославије, претстав. ници Фронта, АФЖ-а, Месног синдикалног већа, ИНО-а и Градског одбора омладине. А на галерији су били они који још немају године да буду пионири или они који нису за овај дан изабрани као најбољи. |
На дан Нове године у свим школама Београда даване су
приредбе и дељени поклони за
пионире који нису позвани на
централну приредбу. . те
ПОСЕТА ДЕЛЕГАТА ПЕТОГ, РЕЈОНА БЕОГРАДА ЗАГРЕПЧАНИМА
(| рејон Београда н Јагреба нистављију такмичење КО 1 моји 194)
ЈП] енуте недеље једна де“ легација Народног фронта Петог рејона Београда посетила је загребачки Пети рејон — Трешњевку, да би се сравнили резултати шестоме“ сечног такмичења и истовре: мено вратила посета, коју су Загребчани учинили Петом ре јону у месецу октобру прошле године,
Претставници једног и другог рејона поднели су реферате о резултатима шестомесечног такмичења и о значају успостављене везе ова два рејона и њиховог зближења кроз рад на обнови и изградњи наше земље;
Пети рејон Загреба дао је на радовима на уређењу гра-
да 110.238 радних часова уз у“ чешће 15.200 грађана, 117.120 радних часова на помоћи па" родним властима уз учешће
22.065 лица, 10.080 радних часова на помоћи селу уз учешће 1.100 људи. У акцији за помоћ попаљеним селима прикупље-
но је у периоду такмичења 403.401 динар, у акпији за Изборни фонд 248.000 динара, У акцији за помоћ Албанији
150.000 динара У Фронт је у члањено 18.542 члана који су У 1946 години уплатили око 1,000.000 динара на име члан: ских прилога, На сектору Културно-просветног рада одржано је 173 бројева усмених но“ вина, 30 предавања на Народ“ ним универзитетима, 16 аналфа бетских течајева, 17 разних других течајева, 472 читалачке групе, 26 приредби, итд. На свим овим предавањима, приредбама и течајевима било је око 90.000 присутних.
Пети рејон Београда дао је на уређељу града 266.200 рад“ них часова уз учешће 25.616 лица, 116.922 радна часа на помоћи народним властима УЗ учешће 7.976 лица, 14.409 радних часова на помоћи селу УЗ учешће 44 радне екипе, састављене од 1.880 радника, Прикупљено је за Изборни фонд 210.925 динара, за помоћ Албанији 211.046 · динара. Учланио је 21.796 чланова Фронта који су У 1946 години дали на име чланских прилога 1,391.420,50 динара. На народним универ зитетима одржано је 60 предавања, усмених новина одржапо је 83 броја, разних течајева 26, приредби 35, читалачкиХ група 509, књижевних вечерт 4, зидних новина издато је 437 бројева. На села је послано 7.270 комада књига, извршено је 140 претплата на „Сељачку борбу“.
о упоређењу резултгта, 34" гребачки Пети рејон позвао је Београђане на продужење такмичења по свим овим тачкама, као и по другим задацима, који ће евентуално доћи, до 1 маја 1947 године. Претставници _ Петог – рејона Београда прихватили су позив и том приликом је дошло до спонтаних и одушевљених манифестација. Последњег дана боравка Бес грађани су направили излет на Сљеме и провели један дан У планинском дому, у друштву чланова Извршног одбора фров та АФЖ-а и омладине Петог рејона Загреба,
Милош МИЛИЧКОВИЋ
——_–=_ Ме –—__-н ји“
заћи. шт. - =