20. oktobar

18 ЈУЛ 1947

ЈЕ . у 5 општем раду на зашти3 ти и подизању деце да“те су данас велике могућности "за правилно васпитање и све"страни развој деце и омладине. Поред широке мреже дечјих установа континуирано · школовање, могућност даљег "образовања из школа сваке · врсте до факултета, измењен из основа положај ученика У привреди према бедном шегр-

ту у бившој Југославији, пионирска и омладинска органи“.

зација — све су то услови да наша деца постану способни и добри радници и стручњаци и корисни чланови друштвене заједнице. ·

Но ипак један број деце неће се моћи само на овај начин васпитати и оспособити за живот. Окупација и тешке економске прилике за време рата повећале су број беспризорне деце, која су се У знатном броју јављала у великим градовима бивше Југославије, али о којима нико није водио рачуна сем судова када «у их кажњавали за почињене деликте. Тој деци потребно је посветити специјалну пажњу и наћи могућности и за њихово преваспитавање,

' Код овог проблема треба имати у виду разне узрасте те деце и степен бесприздрности, водећи рачуна о томе да деца коју обично називамо беспризорном, широко примењујући ту реч, нису увек стварно "беспризорна, већ великим делом деца без надзора и без занимања, али из чијих се редова услед о нехата — неодговорних родитеља или недовољног старања презаузетих родитеља повећава број беспризорне де це н деце деликвената. Отуда

при решавању проблема бес“.

призорне деце требало би првенствено _ искористити _ све могућности за спречавање беспризорности и обратити велику пажњу на мере које код лакших случајева могу веома успешно да делују нарочито кад се ради само о рђавим лоступцима детета без надзора или детета које живи у приликама које би могле утицати да постане беспризорно.

У овом раду несумњиво важно место заузима пионирска

организација. Пионирска орга-

низација требало би таквој деци да посвети посебну па“

· жњу, њима треба давати 03-

„биљне задатке и стрпљиво развијати осећање одговорности, њих треба заинтересовати и задужити у радним кружо“ цима, код разних – приредби, - код извођења радова и акција,

~ а најбољи пионири би се мо-

гли заузети за посебан рад са таквим дететом и за посете његовој кући, Пионирски домови, који се сада подижу на сваком "рејону, омогућиће и овој деци дуже бављење на месту где ће моћи корисно да употребе и развију свој КуЛтурни, технички и фискултурни активитет у читаоницама, радионицама, преко приредби и фискултуре и сл, а уједно ће тамо моћи да нађу зими и топле собе за учење и рад. На тај начин моћи ће да се делу“ је на дете и у ваншколско време коме родитељски дом не пружа потребне могућности за развој.

Чешће се догађа да та деца

изостају са предавања, а родитељи из нехата или презаузетости не контролишу њихово уредно похађање школе. (туда би таквој деци школа "требало такође да посвети на' рочиту пажњу: Требало би наћи могућности да се деца 34– после на појединим задацима школе, да им се ту да потстрека и подршке у раду, да на тај начин заволе школу, и ту би било добро обратити више пажње на индивидуални рад са њима Можда би“ се могло _ спровести да најбољи "пионири — њихови другови и · наставници — одлазе родитељима да би утврдиди узроке детињих изостанака и да се посаветују са родитељима кад већ родитељи неће или не могу да дођу у школу.

За заштиту овакве деце нарочито би корисно послужила врста ђачких обданишта тде би та деца уз осталу проводи“ ла време пре и после предавања у школи, где би завршава“ ла своје задатке, учила и радила под надзором дежурних васпитача + учитеља и одакле би се тек увече враћала КУ“ Кама, кад родитељи дођу С посла. Рад пионирске организације био би у овим установама нарочито повећан.

Антифашистички фронт жена имао би у заштити ове деце посебне могућности корисног Сем дежурства у овим

рада. ђачким _ обдаништима _ наше "другарице, које су. слободне,

могле би да приме на себе о-

· бавезу да се старгју о детету

без надзора, док су му родитељи на раду, и да утичу на мајке које не воде довољно рачуна о деци, као и да се уместо презаузетих мајки заинтересују за живот те деце и њихов рад у школи.

Доста велики број деце је силом околности — опет као последица окупације и фашистичког терора — а мањим делом због недовољног старања родитеља прекинуо школовање, а није отишао ни на изучавање каквог заната нити се укључио у привреду, Без икакве спреме и беспослена ова су деца на сигурном путу да се одају пороцима и постану беспризорна и деликвенти. Оваквој деци треба да пружимо могућност брзог упославања и изучавања заната, што данас није више тако тешко кад наш Петогодишњи план даје могућности свакоме, ко може и хоће да ради, да се упосли. При овоме би требало пазити, да се та деца дају на занате које највише воле, јер њих треба да веже интерес за рад, а њих би требало првенствено примати и у домове за ученике у привреди, где би се у здравом, колективном животу радне омладине брзо вратила нормалном и ведром животу младости. Ту би требало да постоји сарадња свих сектора привреде а масовне народне организације, нарочито син“ дикати, у томе би могли да пруже велику помоћ,

Уједно бисмо морали да се позабавимо могућношћу формирања радних колектива, за које би требало израдити слецијалне програме рада у ок> виру _ нашег _ Петогодишњет плана, У тим би се колективима, под руководством најбољих педагога и омладинских руководилаца установио такав режим живота и рада који би дао могућности за брз;и видни успех у извођењу постављених задатака, што је за ову децу неопходно и где би се велики број те деце у року од неколико месеца преваспитао и оспособио за рад. Важно је код овог начина преваспитања да се за сву децу која излазе из колектива обезбеди одмах стално запосљење,

Ово је само један део мера које би се могле спровести и без отварања нарочитих установа, а које би успешно де“ ловале на преваспитавање и оспособљавање за живот деце без надзора, беспослене деце и код лакших случајева беспризорне деце.

Јасно је да ово не би било довољно, већ би упоредо са тим требало у Београду формирати прихватну станицу за беспризорну децу, у којој би деца: провела 3—4 месеца, а за које би време педагози стручни _ васпитачи и лекари — упознали степен и врсту беспризорности, у самој уста нови почели одмах са преваспитавањем путем рада и учења и према показаном резултату враћали дете родитељима упућивали га у нормалне дечје домове и домове ученика у привреди или најзад у тежим случајевима У домове за беспризорну децу, где би дете остајало док се не оспособи за привређивање и не постане користан члан друштва.

Посебна пажња, посвећена је деци деликвентима, која се неће више као у бившој Југославији задржавати по 3атворима већ ће у специјалним поправним заводима искористити своју младост за учење и рад и изићи оданде као добри радници и стручњаци, У ту сврху отворен је већ специјални поправни завод где се упућују деца која фу починила теже деликте или са деликтима у поврату.

Данас је старање за децу један од важних задатака народне власти а брига за децу постала је брига наших народа, Зато ће решавање и овог проблема моћи успешно да се опроведе тим пре што је Закон о старатељству, као нова тековина у заштити деце широко постављајући питање 34штите малолетне деце, омогућио пуну помоћи сарадњу свих масовних народних ор“ ганизација и свих грађана наше земље,

Љубица ЖИВКОВИЋ, _ начелник Одељења за : социјално старање

|

Заштите дода Бв пара |

и беспризорне деце

20 ОКТОБАР

осле систематских при- радне бригаде. Народна омлапрема, које су трајале — дина Београда дала је укупно током целе зиме и пролећа, =

за радне акције широм

почетком овога месеца из Беоземље 47 радних бригада са

града су отишле омладинске

Петнаестог јула, Народне омладине Југославије",

стога дана прошао је први воз делом 65.548 метара.

Народна омладина њење Плана и извршавати задатке пре предвиђених рокова.

Припремање стручњака за васпитање најмлађих

х

циљу уздизања _потреб- су им обезбеђени. Слушаоци ног кадра који би могао _ курса су, углавном, свршени да руководи правилним ра- _ учитељи односно учитељице,

и делом средњошколци. Готово сви су и до сада били У својим местима пионирски Рруководиоци. Предмети који се предају на курсу подељени су на два дела. У првом делу се налазе 0ни који ће слушаоцима курса пружити опште образовање, 2 у другом дељу су чисто стручни предмети. У предмете општег образовања спадају _народни језик, руски језик, биологија, хигијена и друштвенополитичке науке, Стручни пред мети обухватају предавања из области пионирске организације, уметничког | васпитања,

звитком наших најмлађих, пре нешто више од месец дана У Београду је отворен курс за пионирске руководиоце. Курс је савезног значаја и организован је од стране Централног већа Народне омладине Југославије и Комитета за школе и науку, У овај курс укључен је и курс за пионирске руководиоце Земаљског већа Народне омладине Србије.

Курсисти, којих има 90 (70 девојака и 20 мушкараца) из свих крајева Југославије, сме-

штени су у згради Прве мушке гимназије. Стан и храна

КОНКУРС Извршног одбори Народног одбори гради Беогродо ЗА МУЗИЧКУ КОМ ОЗИЦИЈУ М ПЕСКИЧКИ САСТАВ

се што свечаније прославио 20 октобар као историски одбор На

Да би датум у животу ал м ових наших народа, Мовршни родног одбора града Бтограда расписује

КОНКУРС | 1 , . А .

За једну композицију за хор и оркестар, евентуално и 3% солисту,

п

За једну композицију за мешовити или мушки хор;

Садржај композиција треба да буде мотив из народноосло“ бодилачке борбе, борбе окупираног Београда, односно из борбе 82 ослобођење Београда и из периода његове изградње,

Трајање композиције треба да буде између би 15 минута. На конкурсу могу учествовати композитори са деле територије

Федеративне Народне Републике Југославије, т

Истовремено се расписује конкурс за један песнички састав. Овај састав треба да буд= посвећен борби и изградњи Београда.

НАГРАДЕ

За композицију за хор и оркестар Друга награда 10.000.— динара

Прва награда 30.000.— динара Трећа награда 5.000.— динара | Друга награда 20.000.— динара За песнички. састав:

3 треће награде по 10.000— динара Прва награда 12.000— динара

За хорску композицију: Друга натрада 8.000— динара

Прва награда 15.000— динара Трећа награда 5:000— динара.

Комисије за преглед и оцену приспелих радова:

а) За музичке и хорске композиције;

1) Оскар Данон, директор опере, и

о) Михаило Вукдраговић, шеф симфонискот ралио-оркестра,

3) Отана Клајн, референт за музику Министарства просвете На« родне Републике Србије,

6) За песничке саставе:

1) Јован Поповић, књижевник,

9) Милан Богдановић, књижевник и

3) Таса Младеновић, књижевник.

Партитуре — рукописе, клавирске изводе композиција и рукозисе песама, учесници конкурса треба да доставе под шифром – Оде љењу ва културу и умотност Извршног одбора Народног одбора града Београда, Палмотићева улица бр. 23, до 10 септембра 1947 године закључно, а у посебном коверту име, адресу и своју кратку биографију.

Сва евентуална обавештења тражити преко Одељења за културу и уметност, тел. бр. 29-347,

ДОПРИНОС: НАРОДНЕ ОМЛАДИНЕ ОСТВАРЕЊУ. ПЛАНА

ОМЛАДИНА БЕОГРАДА ДАЛА ЈЕ ОВОГА ЛЕТА 57 РАДАН __БРИГАДА_З8 ИЗГРАДЊУ ЗЕМЉЕ |

преко 12.000 омладинаца и о младинки.

Од ових 47 бригада, на О. младинску пругу Шамац Сарајево отишло је 40 брига-

НОВА РАДНА ПОБЕДА ОМЛАДИНЕ ЈУГОСЛАВИЈЕ

шеснаест дана пре предвиђеног рока, пуштен је у саобраћај „Мост преко Саве код Шамца, дуг 598 метра. Мост преко Саве и велики Савски <>“ спадају У највеће објекте на Омладинској прузи Шамац— Сарајево. ИОмладинске пруге од Шамца до Добоја, у дужини од

Југославије још једном је показала како се треба борити за испу-

1

Слушаоци курса за пионирске руководиоце за

радног васпитања, – телесног васпитања, интелектуалног васпитања, педагогике и психологије. _ После три месеца, колико траје курс, одржаће се испити, и то само из стручних предмета. Предмети општег образовања неће се по„лагати. Поред стручњака и професора који редовно, сваког преподнева држе предавања, на курсу често предају и

да, на грађење фабрике тешких машина алатљика у Железнику две бригаде, на изградњу Пионирске пруге у Кошутњаку четири бригаде и на филмски град у Кошутњаку једна бри“ гада,

Све београдске бригаде са~, стављене су углавном од сре“ дњошколаца и студената, Ова кав састав бригада захтевао је да се на радне акције крене из Београда тек јула месеца. средњошколци и студенти У току јуна имали су крај школске године и испите,

Број рејонских бригада износи 20, док су остале бригаде састављене од студената Бео= градског универзитета, Међу рејонским бригадама налази се и бригада омладинског Кул“ турно - уметничког друштва „Иво Лола Рибар“ која ће, као и све остале бригаде, учествовати на физичким радович ма на Омладинској прузи.

Од малобројних чланова Нач родне омладине, који из различитих разлога нису отишли са бригадама (физичка слач бост, пали на испитима итд.) ових дана формирају се радне јединице по свим рејонима. Задатак _ радних јединица је да, добровољном радном сна= гом, помогну на грађевинским радовима који се изводе овога лета у Београду. За сада су У Другом рејону формиране јединице са преко 100 омлади. наца, у Петом рејону са преко 80 омладинаца и у, Седмом рејону са око 40 омладинаца. У осталим рејонима радне 'јединице су у току формирања.

На тај начин, и овога лета, Народна омладина Београда својом организацијом и рад ним еланом умногоме ће допринети бржем остварењу Пе тогодишњег плана. ;

ТРОМЕСЕЧНИ КУРС ЗА ПИОНИРСКЕ РУКОВОДИОЦЕ

тмини ИРА

ЗРНА време – часа виши руководиоци омладипских организаџија и просвет, них установа,

Ван радних часова, предви. ђених програмом, слушаоци курса преко кружока интензивно обрађују пређено градиво. Недељом пак, у слободном врс“ мену, курсисти колективно од“ лаве на разне изложбе, у музе« је, позориште и биоскопе,

ОСПОСОБЉАВАЊЕ СТРУЧНИХ КАДРОВА

НУРО ЗА НИНО-ОПЕРАТЕРСНЕ РАДНИНЕ

Београду, као и у многим

другим _ градовима _ наших република, нема довољно квалификованих кино-оператерских радника. Имајући ово у виду, Увозно филмско предузеће је у заједници. са Министарством. индустрије организовало курс који има карактер школе. _Курсом су обухваћени омладинци из свих крајева наше земље. у

Правилно схватајући потребу за свестраним усавршавањем кинооператера, надлежни фактори наше филмске индустрије омогућили су отварање овога курса, који је отпочео са радом 11 јуна ове године. Курс се одржава у 'основној школи број 6 и посећује га 60 омладинаца из свих крајева наших народних република,

· Курсисти су регрутовани из редова радника разних занимања Предавања посећују електричаби бравари, учениџи и демобилисани борци, За курсисте је осигурана добра исхрана и интернат, Гради-

_ во курса обухвата предавања из е-

лектротехнике, основне тон-филм~

ске технике, пројекције слика. и тако даље, Сви курсисти, како о+ ни који су дошли из Босне и Хгрцеговине, Црне Горе и Македоније тако и они из Србије, задовољни су што им се пружа прили+ ка да на курсу могу да изуче и усаврше знања из привредне гране која до сада није имала довољан број младих кадрова.

Иако курсисти не располажу до вољним бројем стручне литературе; јер књига из области кинематографије скоро уопште нема на нашем језику, залагање и радни го“ лет са којим курсисти раде, осигу-

„раће коначни успех.

Курсисти улажу велике напоре У рад и учење, знајући да су они први стручни кадрови ове брсте у земљи, који ће попунити недостатак кино-апаратерских кадрова, настао отварањем великог броја нових биоскопа, После двомесечног рада, по: завршеном курсу, за биоскопе широм наше земље би

ће оспособљено 60 младих кино

оператера, аи и | Мирослав МИЉКОВИЋ, Цветкова 16 — ||

4

1. . М 5