20. oktobar
Управе предузећа и синдикални подружница одговорне су за стање у мензама
управама појединих мензи, које смо обишли у току ове анкете, навођено је да је Рђав квалитет хране последица недостатка сопствених економија. Због тога смо овога пута обишли мензе
чија предузећа располажу економијама.
Стање је исто, Ова
~ чињеница потврђује да је кривица у ствари до слабе органи“ вације посла, до недовољног залагања, нестручности и недисциплинованостн особља, као и до отсуства смисла за ред ин чистоћу.
Шта је нужно учинитир
Пре света, подвргнути рад управа мензи строгој контроли, оспособ“ љавати особље за кухињу и сервирање (као што је случај у Словенији, тде особље комерцијалних ресторана одлази у мензе да своја искуства пренесе на особље мензе), а онда завести и крајњу дисциплину н ред. Посебну пажњу треба обратити на жигијену просторија, чаршава и по суђа, 'као и обезбедити места за остављање горњих капута, како се не би стављали преко столица или незапремљених столова.
Главну улогу у сређењу питања мензи треба да одиграју дирекције
предузећа п управе синдикалних подружница, јер је јасно да оне треба да воде основну бригу о људима, -
КВАЛИТЕТ ЈЕЛА ЗА 29 АБОНЕНАТА НЕ МОЖЕ СЕ ПОБОЉШАТИ ЗБОГ — „ТАБЛИЦА"
Основна ствар у раду сваке мензе је, поред добре хране, и пристојна хигијена. Међутим, ово изгледа да не важи за МЕНЗУ ПРЕДУЗЕЋА ЕЛЕКТРИЧНИХ (УРЕЂАЈА »БОРАЦ" (бивши „Никола Тесла"). Ова менза налази се у улици Светозара Марковића број 32.
Мако менза располаже екопомијом, храна је доста слаба и неукусна. Недељно има свега четири до пет јела, Абонената има 29, што је у односу на' капацитет кухиње мало.
Посебно питање претставља хигијена. Хигијенски услови су испод сваке критике. Џрљави столњаци се дуго времена налазе на столовима. Према изјави управника мензе, услед недостатка резервних столњака, они се мењају једанпут недељно. Прљава је и одећа сервирки. Обратили смо се управнику мензе за књигу жалби. Одговорио нам је да се налази у управи предузећа! На питање, како стоји са зимницом, одговорено нам је да је има у довољним количинама. На нашу примедбу да с обзиром на мали број абонената постоје могућности за побољшање квалитета јела, управник мензе је одговорио да се управа придржава одређених „та-
_ блица. д калоричној вредности обро- _ _ ва", Из овога излази, да и поред
—— ИСТИ УКУС
х
— Какав је то ручак. Тако је лоше скуван да не могу да га једем.
Зовите управника мензе.
— Ма шта имада та зовем. Ни он не може да га једе!
постојања материјалних могућности, квалитет јела не може се побољшати због — „таблица“.
Ж
ЕКОНОМИЈА НАПЛАЋУЈЕ МЕНЗИ 120 ДИНАРА ЗА КИЛОГРАМ СВИЊСКОГ МЕСА
Сталне измене у управи мензе често су услов да менза не ради како треба. То су осетили и претплатници ·МЕНЗЕ ПРЕДУЗЕЋА „ОКТОБАРСКА СЛОБОДА". За непуних шест месеци у овој су се мензи изменила четири управника, а садашњи се налази на својој дужности тек десет дана, Ни досадање помоћно и стручно особље није задовољавало. Због тога су била стална отпуштања и примања, тако да је целокупан рад мензе због тога трпео, Отпуштен је и кувар, који је крајње немарно обављао посао.
Поред осталих неправилности до скора је у овој мензи радило и много сервирки, тако дасу једна
другој сметале. Ово је нарочито за осуду, кад се узме у обзир да у многим мензама постоји оскудица у сервиркама.
Што се тиче инвентара и он је био непотпун, па су се и са те стра-
ТРКА ЗА ТАЧКИЦАМА
К рајем октобра изишао _— сам
она издавала док сам лежао,
сам у Деканат култета да је подигнем.
Архитектонског Тамо
прошле годиине из болнице са потврдом да нисам добио ин»
дустриску карту (тачкице), пошто се Отишао
фа: ми је саопштено да ћу Индустриску карту ускоро добити, пошто нисам примио
мало", „Видећемо".. А пре месец да“ на запрепастио ме је одговор да ћу тачкице добити „за неколико дана", што ме је, разумљиво, – обрадовало. Међутим. последњи од добивених од“ говора гласи:
— Била сам у Банци, алп кад сам потла па ред тачкице су нестале.,.
Тако је све до данас,
Како су мп тачкице неопходно по» требне, баш сада када је семестрални распуст, принуђен сам да стално на: враћам у Деканат, иако ми је време драгоцено због исппта, а не станујем близу факултета, Мислим да би се све ово могло једноставније обављати.
Андрија Б. Милошевић
Листа уредништву
НЕ РЕНТИРА МУ СЕ
.
не стварале тешкоће приликом сервирања хране.
„Октобарска слобода“ има своју економију, али је мале количине намирница уступила мензи, али по не малим ценама. Тако је менза плаћала свињско месо са економије по 120 динара.
Очигледно, рад је у овој мензи био рђаво организован, а није сигурно ни да ће долазак новог управника поправити стање, поготову ако се на дужности задржи кратко време, као његови претходници. Требало би да дирекција предузећа – „Октобарска _ слобода", као и управа синдикалне подру-“ жниице, поведу више рачуна о својој мензи, јер није мала одговорност старати се за храну 411 службеника и радника.
%
УПРАВНИК НЕ ДОЛАЗИ __РЕДОВНО НА ПОСАО...
Хигијенски услови МЕНЗЕ ПРЕДУЗЕЋА „СУТЈЕСКА“ у којој се хране радници и службеници „Пролека“ Градске кланице и фабрике „Филип Кљајић" нису рђави. Просторије су довољно чисте, а сервирке у главном веште и уредне. Једино куварица нема довољно, тако да цео терет пада на шефа кухиње, Услед тога је храна повремено рђаво справљена. Абонената има око четири стотине, тако да њихов број није прекорачио капацитет мензе.
Предузеће „Сутјеска“ које је 0снивач ове мензе има своју економију, али је све производе поделило радницима, а менза није добила готово ништа. Многим радничким ресторанима и мензама је оправдање за слабији рад недостатак економије, „Сутјеска“, има економију, али се није ништа учинило да се рад у мензи и њено снабдевање побољша. Нарочито се у овој мензи осећа потреба за добрим и пожртвованим управником. По речима магационера, који је већ више од годину дана у овој мензи, другарица која је сада управник не долази редовно на посао, често сав посао и бригу око мензе оставља њему, магационеру, који није у стању да · постигне све, јер су изостанци управнице и њено закашњавање чести. Она се чак не налази често међу абонентима у време издавања хра-
Овако се преноси месо за радничко“ службенички ресторан „Џарк"
не, тако да абоненти немају коме да се обрате и пожале, Управница је, у неколико махова, када су јој се абоненти жалили на неправилности упутила на књигу жалбе. Недовољна пажња коју управница показује према раду мензе, као и њено често отсуствовање са посла изазвало је недисциплину међу 0собљем. Многи од њих закашњавају тако да су у кухињи редовне "свађе и галама.
Од добре и пожртвоване управе предузећа углавном зависи рад мензе, а ако и даље управник буде овакав, јасно је да менза не мо|ке добро функционисати. Један део одговорности пада наравно и на предузеће „Сутјеску“, које није нашло за сходно да мензи додели контингент производа са економије, нити се побринуло да нађе добре куварице, како квалитет
хране због тога не би трпео.
Услед рђавог и недовољног магацинског простора пропао је овој мензи већи део кромпира.
————ии>——————————
ЧЕТИРИ ЈЕЛА ЗА РУЧАК ИДВА ЗА ВЕЧЕРУ
КАО УЗОР У ПОГЛЕДУ КВАЛИ- | ТЕТА ХРАНЕ ТРЕБА. ИСТАЋИ.
РАДНИЧКО-СЛУЖБЕНИЧКИ РЕ. СТОРАН ГРАДСКОГ САОБРАЋАЈНОГ ПРЕДУЗЕЋА који има седам стотина претплатника. Од октобра прошле године уведена је једна новина коју нема, свакако, ни једна менза у Београду. У ресторану се свакодневно справља четири јела за ручак и два за вечеру. Сваки претплатник може да изабере јело које му се свиђа. Ресторан је успео да побољша храну набављањем изнутрица и глава, тако да се понекад месечно донесе и две и по хиљаде килограма _ изнутрица. Економија предузећа, у Бачком Брестовцу. дала је ове године огромне количине поврћа и тако је омогућена јевтина исхрана радника. До пре месец дана за ручак и вечеру се плаћало 750 динара. а после нове Уредбе о плаћању персонала од стране претплатника, ручак и вечера стаје свега 940 динара. Економија је давала читаве прошле године веома јевтино. поврће и то купус по два динара, парадајз по пет динара, црни лук по два динара. Исто тако, утрапљено је на економији два и по вагона кромпива. Ресторан је спремио на време обилну зимницу и то 2500 килограма
амолно сам кућевласника зграда
у којо станујем у Улици Лоле
Рнбара број 41 да набавп неколико канти за ђубре, како у нашем дворишту не би стајало ђубре на гомили набаџано и развлачило се.
тачкице ни за један квартал. >" ~
После десет дана чекања саопшти“ сле д ОПАСНЕ ОГРАДЕ
ла ми је чиновница да ћу „ускоро добити“ тачкице а други и трећи ; рата без својих ограда,» Сада из зе> ПРАШЕА · мље стрче гволдене шипке. које прет. « а р –45 МЕ пон
"квартал, а да ва први морам лично да одем у народни одбор. · У, народном 'одбору с саопштено ми Ре стављају опасност нарочито за децу, а _ је да су тачкице за први квартал „не. онда н за све грађане који се по мрастале п да се више неће издавати", | ку или магли крећу улиџама.
У нисам могао ништа да урадим и у ут у _ Многи песапесни грађани ваде поје. Уздао сам се у тачкице за други и ~ ~ 3 дине гвоздене стубоне и продају их као Ме а ~ старо твожђе, што је јот један разлог ПЕдЕЋА- Е да олговорни уклоне ове непотребне
| нога наши скверови и мали пар“
кови (као што је, на пример,
сквер па Тргу Коинтарева Гра:
дина п скнеј; код кафане „Скаларлија , као и многи аруги) остали су у току
трећи квартал, па сам после пет дана
поново отишао у Деканат, Али их ни
сам добио, , стубове и да ах пскористе онако, како Отада сам у више махова навраћао, ·
у размацима од неколико дана, н до
бијао одговоре: „Нема“, „Биће, „До:
ђите _ други _ пут“, „Причекајте – тот
се они могу, према потребамп! скори стити, На ова места !реба поставити» плтоварајуће ограле.
А. М. Марковић
па – == – - „Ви = из
"чићовој улици треба ла поведе рачупа
љетима сет аи = ава ва
паприка, 5.000 килограма купуса, 700
килограма кромпира. Тиме је омогућено да храна у току зиме буде разноврсна.
У ресторану Градског саобраћајног предузећа дневни јеловник је веома разноврстан, а јела су укусно скувана. Уз помоћ управе предузећа, пре три месеца је изграђен велики штедњак и кува се у шерпама. Ево како изгледа јеловник за ручак на дан 30 јануара ове године: осим чорбе, било је кромпир пире, кисез купус, гулаш, кромпир паприкаш и, као додатак, салате. За вечеру било је ђувеч и ајмокац. На дан 31 јануара било је за ручак, осим чорбе, рестован кромпир, пуњене паприке, мусака, и паприкаш са ноклицама, а за вечеру: пасуљ и кромпир паприкаш, Сваки претплатник добија чорбу и може да бира једно од ових јела.
Ресторан Градског саобраћајног предузећа успео је да створи укусну и разноврсну храну за своје претплатнике, Није решено само једно питање: појединим претплатницима није довољна количина која се служи у једној порцији а допатак се не може издавати многима. јер менза служи ручак од пола лванаест „до тџеснаест часова.
. в Добио сам мало чудан одговор:
= Не рентира ми се.
Разума се да се ни нама, ставарима, не рентира овакво хигијенско стање нашег дворишта Питање је само да ли се рејонској здравственој | комисији рентира овакво мишљење једног куће“ власника,
ЈА. Б Х ЈОШ О ОШТЕЋЕЊУ МАТЕРИЈАЛА
Н едавно, _ касно увече, прошао сам _ Дринчићевом улиџом“ и
наншао на кампон _ натоварен цаглом, Радници, који су вршили и стовар, уместо да ову џигтлу пажљиво истоварају н слажу ва одређеном ме. сту, избаџивали су је из камнона па тротоар, (без икаквог реда и пажње,
као да пије у питању грађевински материјал, који се на овај начин лому и упропашћује,
Сматрам да предувеће које изводи радове на станбеним. зградама у Дрип
са трађевин се повози на
о томе како.се поступа ским материјалом који
ово радилиште, · Драгап Ђокић
ода
килограма куваног парадајза и 45.000 |
ма не побољшавају
_ ЗБОГ ПОКВАРЕНОГ ЛИФТА ЧЕКА СЕ НА ЈЕЛО ;
Утисак који се добија, када се уђе у МЕНЗУ ПРЕДУЗЕЋА ЗА ИЗРАДУ ПОЉОПРИВРЕДНИХ МАШИНА „ШУМАДИЈА" јесте, да се питању хигијене не поклања довољна пажња. Ова менза налази се на Булевару Југословенске армије број 46.
На столовима се не налазе столњаци, као у другим мензама, већ пакпапир, који се не мења често. Отпаци од хране и мрве чисте са столова на под, где се газе. Услед передовног прања и уношења снега, под прљав и загађен.
Уместо столица на неколико места се налазе клупе, које су неудобне., Како се у овој мензи оброци издају по партијама, јасно је како просторије „хигијенски“ делују на последњу групу абонената.
Захваљујући поквареном лифту за храну, на јело се мора чекати дуже времена. Особље мензе приморано је да јело носи на рукама уз клизаве степенице из кујне У трпезарију. Услед овога, врло често долази до падања сервирки И лупања посуђа. Управа мензе је неколико пута обавештавала управу предузећа о хитности поправке лифта. Међутим, упркос очигледног ометања у раду, управа „Шумадије" је опоме питању поклонила мало пажње. Скоро се десило да је друг, који извлачи лифт и узима храну, био услед кидања конопца опарен и опечен. Ова непажња управе не само да успорава темпо рада, већ ствара незадовољство међу абонентима.
Посебну. пажњу треба посветити понашању појединих с абонената према сервиркама. Ово нарочито важи за млађе претплатнике. Мислимо да.би синдикална подружница, уз помоћ управе предузећа, требало да предузме мере и убудуће спречи рђаво понашање.
Насупрот недостатака у погледу хигијене и реда, храна је квалитетно доста добра и има је у довољној количини. Често се добија додатак. Послуга и понашање сервирки је за пример.
~
ПРЕТПЛАТНИЦИ ПОСЛЕ ЈЕЛА ОСТАЈУ ГЛАДНИ
У великој хладној посторији на Јужном Булевару- међу зградама радничке колоније, налази се МЕНЗА ГРАДСКОГ ГРАЂЕВИНСКОГ ПРЕДУЗЕЋА „АВАЛА". Грађевински радници и фронтовци, који раде тешке и напорне послове, претплатници ове мензе, осећају се врло непријатно за време обеда. Поред тога што је трпезарија хладна, у њој влада и велика нечистоћа. Под је сав блатњав и црн, јер се чисти само површно, а већ више од месец данг није мазан уљем. Још од дочека Нове године стоје декорације од разнобојне хартије, које су посивеле од прашине и на многим местима покидане, што пружа врло ружну слику. Дешава се да ветар стресе прашину са њих у јела претплатника. Столови су непокривени, јер нема чаршава, тако да радници једу на умазаној дасци. Управа мензе се није постарала да се чаршави благовремено перу, него их је све одједном послала у перионицу на прање. Иако су скоро сва јела углавном чорбаста, кашика нема и претплатници су принуђени да чорбе једу виљушкама.
А опо што је најважније — храна, недовољна је и за децу, а тим мање за тешке физичке раднике. Иако се за ручак спрема само једно јело, управа мензе се није побринула да радницима омогући додатак, Скоро сви претплатници се жале да после обеда остају гладни. Поред свега овога. честа је појава да ручак није готов на време, што је за велику осуду. јер се храна разноси и по градилиштима, а радници који су одређени за тај посао морају да губе време у чекању.
Под. услоћољ све славе“ | ницег цуздсног саобра
—___ АНКЕТА „20 ОКТОБРА“ О РАДУ БЕОГРАДСКИХ МПБШЗМ
Економије у многим менза квалитет хране.
ПРАДРЖАВАЊЕ
Рту
САОБРАЋАЈНИХ ПРО-|
_ПИСА ОТКЛОНИЋЕ
+ СЕ. МОГУЋНОСТИ.
НЕСРЕЋА
ИМА намеће собом не само знатне промене у начину живота, већ и низ специфичних брига, око одеће и огрева, око водоводних инсталација,
функционисања пећи и оџака, а онда и око кретања по улицама. Као што несавесност у погледу обезбеђења одеће и материјала за огрев повлачи одговарајуће последице и непријатности, као што недостатак старања за водоводне инсталације повлачи кварове, тако је и непридржавање саобраћајних прописа по„вод, не само за многе незгоде, већ је, у извесним случајевима, и разлог озбиљним телесним позледама па и смртним случајевима.
Чињеница је да је у Београду, У току 1949 године, било 54 смртних случајева и то кривицом возача 30, а кривицом пешака 24; тежих телесних повреда било је 164 и то кривицом возача 94, а кривицом пе шака 70.
Шта је томе разлог; На првом месту непознавање и непоштовање саобраћајних прописа. У томе греше подједнако и. пешаци и возачи возила. У знатној мери овоме доприносе и недозвољено запремљени тро тоари грађевинским и огревним материјалом, што приморава пешаке да иду коловоздом, где су изложени опасностима од возила.
Зимско време пооштрава услове за саобраћајне несреће, јер су плочници влажни, клизави или џомбасти услед неочишћеног и угаженог снега.
На шта треба обратити пажњу у току зиме приликом кретања улицама7 Пре свега, пешак треба да се креће тротоаром и то десном половином. Ово је потребно стога да би пешацима, који се крећу ивицом тротоара возила долазила у сусрет. Тако да би, у случају да возило поклизне, услед квара управљача или грешке возача, пешаци имали времена да се уклоне и избегну опасност. "У случају да пешак иде ивицом тротоара, а возила му долазе с леђа, он није у стању да избегне овакве случајеве. Коловоз треба прелазити на обележеним прелазима, а где није обележено, треба прелазити само на угловима улица, и то у правцу тротоара, а не укосо. У интересу је пешака да застане на ивици тротоара, пре него што ступи на коловоз, и да погледа прво на леву, па потом на десну страну, како би избегао возила. Треба прелазити без задржавања, а уколико се возило нагло приближује, боље је пропустити га, с обзиром на зимску клизавост
Поштовање саобраћајних прописа у интересу је сваког Београђанина, јер је оно основни услов да се сачува од незгодних падова и озледа и зато од ових прописа не треба отступати никада, поготово не У случајевима журбе, јер је онда пажња сведена на најмању меру.
Како би се спречило да и људи из унутрашњости, нарочито сељаци који нису навикнути на жив саобраћај, страдају у саобраћајним несрећама, треба их у кућама, у које долазе, стално упозоравати и упућивати, Исто им тако треба објашњавати како да користе трамваје, аутобусе и тролејбусе, како би сем ту избегле саобраћајне несреће, које су у последње време учестале, Тако је 28 децембра на Булевару Црвене армије покушала да ускочи у трамвај у покрету Цана Јовановић, домаћица из Миријева, и том приликом пала и приколица јој је отсекла ногу до испод колена.
Треба напоменути да се прекршаји против придржавања прописа свакодневно дешавају, упркос сталног настојања саобраћајне милиције да спречи несрећне случајеве, који у знатној мери долазе и од непажње и недисциплинованости возача. Тако је услед непажње возача дошло и до 575 међусобних судара, који су учинили материјалну штету у износу од 2,193.600 динара у току 1949 године,
Треба знати да ће саобраћај у Београду бити све сложенији, а возила све бројнија. Због тога је нужно поштовати прописе и придржавати се свих саобраћајних правила.
ДОБРО ЈУТРО,